درآمد اضافی 65 میلیارد دلاری روسیه از گرانی قیمت نفت

  • 1400/11/22 10:26:32
  • 0 نظر
  • 254
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 473913

به گزارش فبنا، طبق برآورد اقتصاددانان، اگر قیمت نفت نفت تا پایان سال حدود 90 دلار بماند، این درآمد اضافی برای روسیه محقق خواهد شد. با این حال بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند قیمتهای نفت از این هم بالاتر رفته و از مرز 100 دلار در هر بشکه عبور کند. در این صورت روسیه حداکثر 73 میلیارد دلار درآمد نفتی بیشتری خواهد داشت.

با بالا ماندن قیمت گاز، درآمدهای سوخت فسیلی روسیه هم بالاتر خواهد رفت. دونتس، تحلیلگر رنسانس کپیتال به بلومبرگ گفت: موقعیت مالی روسیه به حدی باثبات است که حتی با قیمت ملایمتر نفت هم وضعیت مالی فعلی این کشور متزلزل نمی شود.

اسکات جانسون، اقتصاددان بلومبرگ گفت: درآمد انرژی روسیه امسال فوق العاده بالا به نظر می رسد و ذخایر مالی این کشور را درست به موقع افزایش می دهد و در برابر بحران احتمالی ناشی از تحمیل تحریمها، سپر بزرگتری فراهم می کند. علاوه بر مسائل ژئوپلیتیکی، درآمد نفتی بیشتر به معنای انعطاف پذیری بیشتر برای افزایش هزینه و سرمایه گذاری در اقتصاد است.

این اواخر پیش بینیها از افزایش قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه در سال میلادی جاری بیشتر شده است. این خوش بینی تحت تاثیر تداوم رشد قوی تقاضا و تسهیل محدودیتهای کرونایی تقویت شده است. با وجود پیش بینی ها درباره بهبود چشمگیر تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری، کمبود عرضه همچنان بارز مانده است. به نظر می رسد همه به جای آمریکا، به اوپک چشم دوخته اند که محدود شدن ظرفیت تولیدش دلیل اصلی خوش بینی نسبت به صعود بیشتر قیمتهای نفت است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مسائل ژئوپلیتیکی هم نقش دارند. اگر بحران اوکراین تشدید شود، می تواند قیمتهای نفت را به میزان چشمگیرتری افزایش دهد. در این بین مانع افزایش قیمت نفت، توافق هسته ای ایران خواهد بود که با ادامه مذاکرات محتمل به نظر می رسد. توافق هسته ای راه را برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی هموار می کند اما تحلیلگران می گویند چنین احتمالی پیش از این تاثیرش را روی قیمتها گذاشته است.

نظرات
  • 0 نظر