علت کندن هر روزه خیابان ها چیست؟

  • 1400/11/10 11:53:08
  • 0 نظر
  • 525
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 471867
به گزارش فبنا،  مسعودرضا ثامنی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در حالت معمول یکبار طرح شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا می شود و یکبار نصب انشعاب روی خطی که کار شده است، صورت می گیرد، اظهار کرد: نمی توان به طور همزمان هم شبکه را اجرا و هم نصب انشعاب را انجا م داد.

وی درباره چرایی این مساله، اظهار کرد: ممکن است یکی از محله ها آماده نصب انشعاب باشد اما شهرداری به ما اجازه نمی دهد که خیابانهای آن محله به طور کامل کنده شود و مردم نتوانند به امور خود برسند، به همین دلیل مجبور هستیم این کارها را به صورت مرحله ای انجام دهیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: بعضا یک پیمانکار در ضلع شمال یک خیابان و یک پیمانکار دیگر در ضلع جنوب آن خیابان مستقر هستند و نمی توانند همزمان با یکدیگر کار کنند، شهرداری به صورت پراکنده مجوزهایی را صادر می کند و براساس آن کار کلید می خورد.

ثامنی با تاکید بر اینکه یک مقاطع زمانی نیز تصفیه خانه ها آماده نیستند یعنی پیمانکار کار را آغاز کرده اما تصفیه خانه آماده نیست، به دلیل اینکه فرایند کار به صورت یک پازل است؛ زمانی می توانیم انشعابات را نصب کنیم که تمام پازل ها یعنی خطوط، خطوط سایز بزرگ تر و تصفیه خانه تکمیل شود، اظهار کرد: از آن طرف هم نمی توانیم بگوییم کار را متوقف می کنیم و زمانی که تصفیه خانه ها کامل شد، آن زمان کار را پیش میبریم.

وی ادامه داد: تنظیم تمام این کارها با یکدیگر مقدور نیست؛ در سال های گذشته بر اساس قوانین یکسری فروش انشعاب صورت گرفت و با درآمد آن تصفیه خانه ایجاد شده است و به دنبال این طرح به مردم بدهکار شدیم، و از سال 1398 سالی 80 درصد با تورم روبرو شدیم و دولت اجازه نداد مبلغی را که از مردم برای اجرای طرح های فاضلاب اخذ می کنیم را 80 برابر کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه این اختلافات مالی به دلیل اینکه بودجه ای نیز برای اجرای طرح های فاضلابی نیز تخصیص نمی یابد مشکلاتی را برای ما به وجود آورد، اظهار کرد: تمام هزینه اجرای طرح های فاضلاب از محل آبنمانی که مردم می پردازند بدست می آید.

ثامنی افزود: مشکلات مالی که به وجود آمده موجب شده هزینه های اجرایی پروژه ها افزایش یابد، با این حال ما متعهد هستیم و باید این کارها را انجام دهیم و با کمک مردم این طرح ها را پیش میبریم و با کنار هم قرار دادن پازل ها سعی داریم اجرای پروژه ها را تسریع کنیم، زمانی که پروژه کامل شد، نصب انشعابات خیابان ها و خانه ها را در آن زمان انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از نقاط تهران به طور مثال منطقه پونک این اتفاق افتاده است و علت اینکه دو بار یک خیابان را می کنیم این است که یکبار به فرض در سال 1396 شبکه اجرا شده اما آن زمان تصفیه خانه آماده نبوده و اکنون با توجه به آماده شدن تصفیه خانه، اقدام به نصب انشعابات فاضلاب خانگی می کنیم، گفت: یا باید یک اعتباری ویژه ای داشته باشیم و یا اینکه باید به همین طریق پیش برویم.

به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران باید از طریق همین منابع کار را پیش ببریم، از طرف دیگر در سال های گذشته انشعاباتی فروخته شده و ما به مردم بدهکار هستیم و به محض اینکه تصفیه خانه ها آماه شود، تقسیم انشعاب می کنیم. البته کندن چندباره ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد به طور مثال یک خط ایجاد شده اما نمی توانیم انشعابات خانه ها را به خط بالا وصل کنیم، هرکدام از خطوط مکانیزم خود را دارد.

ثامنی در پایان گفت که خط سایز بالا ویژگی خاصی دارد و مجبوریم در کنار آن یک خط سایز پایین نصب و فاضلاب محدوده را به آن خط متصل کنیم، در مجموع فرایند کار فاضلاب پیچیدگی های خود را دارد و نباید ساده به آن نگاه شود، به طور مثال در خیابان فاطمی یک خط اصلی داریم و برای جمع کننده های دو طرف خیابان خطوط فرعی اجرایی می کنیم.

نظرات
  • 0 نظر