تولید نفت اوپک پلاس ثابت ماند

  • 1402/04/22 16:43:51
  • 0 نظر
  • 66
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 608087

به گزارش فبنا، یافته‌های نظرسنجی "اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس" نشان داد تولید اوپک پلاس در ژوئن، به میزان 10 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 41.34 میلیون بشکه در روز رسید.

تولید این گروه در ماه مه که هفت کشور در کاهش تولید داوطلبانه به روسیه پیوستند، 670 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین میزان در 19 ماه گذشته رسیده بود. این کاهش تولید داوطلبانه تا پایان سال 2023 ادامه پیدا خواهد کرد.

عربستان سعودی، کاهش تولید اضافی به میزان یک میلیون بشکه در روز را در ژوئیه و اوت اعلام کرد و روسیه هم که پیش از آن متعهد شده بود تولیدش را 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد، اعلام کرد صادرات نفت خود را در اوت، به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

این گروه تولید نفت را با هدف تنظیم عرضه و تقویت قیمت‌ها، محدود کرده‌اند. وزیران گروه اوپک پلاس قرار نیست تا 26 نوامبر، برای گفتگو درباره شرایط بازار و حجم تولید، دیدار کنند اما گفته‌اند که در صورت ضرورت، آماده نشست اضطراری هستند.

طبق نظرسنجی پلاتس، تولید اوپک که متشکل از 13 کشور عضو است، در ژوئن با افزایش ملایم تولید در ایران، عراق، نیجریه و ونزوئلا، به میزان 70 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

تولید نفت ایران در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده و منابع بازار می گویند که صادرات ایران به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده که می‌تواند نشانه احتمالی تسهیل اعمال تحریم‌های آمریکا باشد. ونزوئلا هم از تسهیل تحریم‌های آمریکا سود بوده و واردات مواد رقیق کننده، به افزایش تولید نفت سنگین این کشور کمک کرده است.

عربستان سعودی در ژوئن، 9.99 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که اندکی بالاتر از سهمیه بود. تولید نفت عربستان سعودی از دسامبر سال 2021، تا این حد اندک نبوده است و کاهش تولیدی که برای ژوئیه و اوت به اجرا خواهد گذاشت، سطح تولید این کشور را بدون در نظر گرفتن سالهای پاندمی کووید و حملات پهپادی سپتامبر سال 2019 به تاسیسات دقیق، به پایین‌ترین حد از سال 2011 می‌رساند.

رشد تولید اوپک با کاهش 60 هزار بشکه در روز اعضای غیراوپک این گروه که مجموعا 13.11 میلیون بشکه در روز تولید کردند، جبران شد.

روسیه که بزرگترین تولیدکننده غیراوپک است، با کاهش تولید به میزان 30 هزار بشکه در روز و رسیدن تولید به 9.42 میلیون بشکه در روز روبرو شد که پایین‌ترین میزان تولید از آوریل سال 2022 بود. به این ترتیب، روسیه به نخستین هدف کاهش تولید داوطلبانه 500 هزار بشکه در روز از سطح تولید فوریه، نزدیکتر می‌شود. علاوه بر روسیه، تولید مالزی و عمان هم کاهش پیدا کرد.

با احتساب کاهش تولید داوطلبانه، کسری تولید اوپک پلاس به 1.1 میلیون بشکه در روز رسید و نرخ پایبندی این گروه به توافق محدودیت عرضه را به 118.63 درصد رساند.

ایران، لیبی و ونزوئلا که سه کشور عضو اوپک هستند، از مشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس، معاف هستند.

نظرسنجی پلاتس بر اساس بررسی تولید نفت بوده و با استفاده از اطلاعات مقامات صنعت نفت، معامله‌گران و تحلیلگران و همچنین بازبینی اطلاعات کشتیرانی، ماهواره‌ای و ذخایر نفت، تهیه شده است.

نظرات
  • 0 نظر