عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

دلیل کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه چه بود؟

  • 1398/12/15 08:58:42
  • 0 نظر
  • 309
  • منبع : بورس نیوز
  • کد خبر : 160179

دلیل کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه چه بود؟

به گزارش فبنا، ، طی ابلاغیه ای دامنه نوسان بورس و فرابورس و بازار پایه 2 درصدی شد.

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در این رابطه به بورس نیوز گفت: از ماه‌ها قبل بحث‌های زیادی در مورد اخذ مالیات از سود خرید و فروش سهام مطرح شده بود که خوشبختانه با رایزنی و تلاش دژپسند وزیر اقتصاد و شاپور محمدی رئیس سازمان بورس این موضوع منتفی شد و کمک‌ بزرگی به بازار سرمایه شد اما؛ سپس سه گزینه برای سازمان و شورای عالی بورس با توجه به افزایش چند برابری شاخص در یک دوره کوتاه ایجاد شد:

1- گرفتن مالیات 3 درصد از هر خرید و فروش

2- حداقل نگهداری سهام تا سه ماه و چنانچه سهام زودتر از آن مورد فروش قرار گیرد مشمول مالیات درآمد گردد.

3- کاهش دامنه نوسان وحجم مبنا

وی افزود: گزینه 3 با رایزنی‌های بسیار زیاد و جلس‌های متعدد کارشناسی تعدیل و مورد موافقت قرار گرفت .

چراغی در ادامه گفت: گزینه‌های شماره 1 و 2 نیز می‌توانست تاثیرات بسیار شدیدتری بر بازار بگذارد و تصمیم سازمان برای صیانت و حفاظت از سرمایه های آحاد مردم است که به سمت بازار سرمایه آمده‌اند، از منظر حاکمیتی موضوع را باید مورد بررسی قرار داد و‌نباید اجازه دهیم عده ای با بالا بردن غیر منطقی و چند برابر کردن ارزش داتی سهام ، موجب زیان مردم بشوند.

چراغی افزود: به نظر من، دکتر دژپسند و‌دکتر محمدی در این شرایط اقتصاد خیلی به بازار سرمایه کمک کردند و من بشخصه زحمات و دغدغه های آنان را دیده ام. نباید صرفا منافع خودمان را ببینیم و باید دیدگاه ملی را مد نظر قرار دهیم ، نقدینگی باید در مسیر رشد و‌توسعه و افزایش ظرفیت شرکت ها قرار گیرد، نه اینکه سهام چند برابر ارزش ذاتی معامله بشود. ادامه این وضعیت میتوانست تبعات زیادی برای بازار سرمایه و‌مردم داشته باشد، بازار سرمایه را باید حفظ کنیم و‌توسعه ببخشیم .

وی تاکید کرد: باید از اقبال مردم به بازار سرمایه در جهت راه اندازی پروژه های تولیدی مانند صندوق های پروژه یا اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام استفاده کنیم.

نظرات
  • 0 نظر