جراحی سرپایی اقتصاد - 17

اول اقتصاد را پیش بینی پذیر کرده، بعد ارز ترجیحی را حذف کنید

  • 1400/10/05 09:11:58
  • 0 نظر
  • 418
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 456018

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همانگونه که هرگونه جراحی در شرایط التهاب وضعیت بیمار را بدتر می‌کند، جراحی اقتصادی نیز در شرایط التهاب وضعیت را بدتر می‌کند.

وی با تأکید بر اساسی بودن این 5 قلم کالا افزود: با این وجود بنده معتقدم حذف ارز 4200 جراحی خیلی سنگینی نیست زیرا اولاً بخش عمده از منابع حاصل از حذف این ارز به خود مردم می‌رسد و ثانیاً همانطور که مشاهده شد در سال‌های گذشته اقلام مشمول ارز 4200 از 25 قلم به 10 قلم و سپس 7 قلم رسیدند و آسیب چندانی نرسید.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چنانچه در آینده و متأثر از مذاکرات، تجارت ایران بهبود پیدا می‌کند و منابع ارزی آزاد خواهد شد و به تبع آن انتظارات تورمی نیز کاهش می‌یابد بنابراین می‌توان گفت اکنون فرصت مناسبی برای این اقدام است.

شقاقی شهری تصریح کرد: پیش از شروع این اقدام باید ذخایر کالایی و ارزی کشور در سطح قابل قبولی قرار گیرد و اقتصاد کشور در یک حالت پیش‌بینی‌پذیری قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه نامشخص مذاکرات مهمترین مؤلفه برای عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است، افزود: با توجه به اینکه حذف ارز ترجیحی 5 قلم کالای اساسی، اثر تورمی خود را بر سایر کالاها هم می‌گذارد، باید به درستی مدیریت شود و اگر بد مدیریت شود، شوک تورمی خواهیم داشت.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در شرایط تورمی نباید یک سیاست تورمی مضاعف اعمال شود، خاطرنشان کرد: قطعاً درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی باید به خود مردم بازگردانده شود تا جبران کاهش قدرت خرید مردم باشد.

نظرات
  • 0 نظر