کدام دشت‌های استان مرکزی تشنه‌ترند؟

  • 1400/11/02 10:23:55
  • 0 نظر
  • 493
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 470423
به گزارش فبنا، عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از سال 1398 و بارش های خوبی که در آن مقطع زمانی صورت گرفت، وضعیت کسری مخازن منابع آبی زیرزمینی متاثر از بارش‌های فراگیر، تثبیت شده بود و بسیاری از دشت‌های استان کاهش یا افت سالانه منابع آبی را نداشتند و حتی سطح سفره‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌ها رو به افزایش بود.

وی افزود: در سال آبی گذشته به دلیل کاهش چشمگیر نزولات آسمانی متاسفانه منابع آبی سفره های زیرزمینی رو به کاهش رفت و امیدواریم با افزایش میزان بارندگی ها وضعیت مخازن زیرزمینی به حالت تثبیت و در حالت خوشبینانه رو به افزایش باشد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی به اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ منابع آبی زیرزمینی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از حفر چاه های جدید در مناطق ممنوعه از مهمترین اقدامات برای حفظ منابع آبی زیرزمینی است که خوشبختانه این موضوع در استان نهادینه شده است و حفاری جدیدی انجام نمی‌شود.

وی در ادامه جلوگیری از اضافه برداشت و بهره برداری بیش از حد چاه های پروانه‌دار در فصول زراعی و غیرزراعی را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: تمهیداتی اتخاذ شده که در فصل غیرزراعی هیچ چاه آبی حتی برای پرورش ماهی نباید روشن شود و عموما باید تعطیل باشند و به هیچ وجه اجازه فعالیت به چاه های آب داده نمی‌شود.

آمری همچنین نصب کنتورهای حجمی و هوشمند را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از منابع آبی زیرزمینی بیان کرد و افزود: با نصب این کنتورها منابع آبی به صورت حجمی و معین در پروانه‌های بهره‌برداری تحویل کشاورزان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی دشت‌های استان ممنوعه هستند، افزود: بیشترین نگرانی‌ها در خصوص دشت ‌ممنوعه استان متوجه دشت‌های بحرانی ساوه و زرندیه است که با کمترین میزان بارندگی‌های نسبت به سایر نقاط استان مواجه هستند.

او تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و کشاورزی که در این دو شهرستان صورت می‌گیرد بخش اعظمی از منابع آبی این منطقه به مصرف کشاورزی و صنعت می‌رسد. براین اساس بیشترین نگرانی متوجه دشت های بحرانی ساوه و زرندیه است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه اغلب طرح‌های آبرسانی شهرهای استان انجام شده است، گفت: با اجرای طرح‌های آبرسانی شاخص در تامین آب شرب شهرهای استان نگرانی خاصی وجود ندارد و با اتمام دو پروژه آبرسانی در استان شامل تخصیص سهم ساوه از سد کوچری و آبرسانی به تفرش از چشمه هفتیان و همچنین اجرای کامل رینگ‌های دور شهر اراک از سد کمال صالح مشکلی در تامین نیاز مردم استان به آب شرب نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برای تامین نیاز آب شرب شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه نیز طرحی در دست اجراست که در آینده نزدیک مشکل تامین آب شرب این شهر نیز برطرف خواهد شد.

نظرات
  • 0 نظر