رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

تجهیز 57 هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

  • 1402/04/24 11:53:41
  • 0 نظر
  • 61
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 608286
به گزارش فبنا، سیدعماد شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده از روش‌های آبیاری نوین بهره‌وری کار را در حوزه عملکردی وآبیاری افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در آبیاری سنتی کمتر از 35 درصد بهره‌وری آب را داریم ولی در آبیاری نوارهای تیپ بالای 50 درصد بهره‌وری را داریم.

شاهرخی تصریح کرد: کاهش 50 درصدی مصرف بذر، مدیریت آسان‌تر مزرعه، مبارزه سهل‌تر با علف‌های هرز، برداشت مکانیزه و افزایش تولید از ویژگی‌های کاشت مکانیزه و آبیاری به شیوه نوار تیپ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین سه برابر افزایش تولید محصول را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال ما در هر متر مربعی 200 گرم لوبیا  برداشت می‌کنیم ولی با روش نوار تیپ به 600 گرم می‌رسد.

شاهرخی بیان کرد: در آبیاری سنتی برای آبیاری یک هکتار 14 هزار مترمکعب آب نیاز است و در طرح تیپ حداکثر آبی که نیاز داریم 7000 مترمکعب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: با توجه به حجم آبی که داریم قبلاً می‌توانستیم 20 تا 25 هکتار زمین را کشت کنیم ولی الان با این روش می‌توانیم 50 تا 60 هکتار زمین را زیر کشت ببریم.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های دستگاه کارنده نوار تیپ این است که با کاشت بذر تیپ‌گذاری را انجام می‌دهد که هزینه‌های کشاورز را پایین می‌آورد و نسبت به دستگاه‌های قبلی مصرف بذر را کاهش می‌دهد.

شاهرخی اضافه کرد: در لرستان 800 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 185 هزار هکتار آن آبی کشت می‌شود که تا الان 57 هزار هکتار را به سیستم‌های نوین مجهز کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: 51 هزار هکتار از سیستم آبیاری بارانی و 6000 هکتار از تیپ استفاده می‌کنند.

وی افزود: در لرستان 136 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی وجود دارد که به صورت غرق‌آبی کشت می‌شوند که اگر به صورت شیوه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند با همین میزان آب سطح زیر کشت به 200 هزار هکتار می‌رسد و این یعنی بهره‌وری از آب و رشد تولید.

نظرات
  • 0 نظر