پارس خودرو منهای رنو و برلیانس!

  • 1397/11/28 10:34:43
  • 0 نظر
  • 1082
  • منبع : تیتر 20
  • کد خبر : 4293
به گزارش فبنا، پارس خودرو منهای رنو و برلیانس!
پارس خودرو منهای رنو و برلیانس!

به گزارش فبنا، - پارس خودرو که سومین خودروساز بزرگ ایران به شمار می رود و زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است، در حال حاضر پراید و برلیانس و رنو را به تولید می رساند و در این بین، تنها پراید قطعا در این شرکت باقی خواهد ماند و سرنوشت دو محصول دیگر در هاله ای از ابهام قرار دارد. 

بنابر اعلام رنوی فرانسه، این شرکت به تبعیت از تحریم ها، ایران را ترک و قصد دارد بازارهای دیگری را جایگزین کند و این یعنی حذف محصولات رنو از پارس خودرو. همین حالا آمارها نشان می دهند تیراژ محصولات رنو در پارس خودرو به شدت افت کرده، که این موضوع از قطع ارسال قطعات از سوی خودروساز فرانسوی سرچشمه می گیرد.

بنابر شنیده ها، ذخایر قطعه ای محصولات رنو تا چندی دیگر تمام خواهد شد و در نتیجه، تولید محصولات رنو در پارس خودرو پس از حدود 11 سال متوقف می شود. در این شرایط، تنها دو راه برای تداوم تولید رنو در پارس خودرو وجود دارد، یکی لغو تحریم ها و بازگشت خودروساز فرانسوی به ایران و دیگری و داخلی سازی قطعات.

 در باب راه حل اول که قطعا تا اتفاق سیاسی بزرگی رخ ندهد، نمی توان امیدوار به آن بود؛ بنابراین می ماند راه دوم که آن نیز سختی های خاص خود را دارد. در حال حاضر حدود 40 درصد از قطعات محصولات رنو در ایران، به خارج از کشور وابستگی دارند و داخلی سازی آنها کار راحتی نیست.

 طبعا اگر قرار بر ساخت داخل 100 درصدی محصولات رنو در ایران باشد، این کار اولا هزینه گزافی را می طلبد و ثانیا زمانبر است، بنابراین بعید است پارس خودرو به سمت پروژه ساخت داخل کردن رنو برود، کما اینکه خودروساز فرانسوی نیز احتمالا مجوز تولید محصولاتش را در ایران (در دوران تحریم) نخواهد داد.

هرچند می توان گزینه سومی را نیز تحت عنوان "تامین قطعات از منابع فرعی" لحاظ کرد، منتها با توجه به شدت تحریم ها و قفل شدن نقل و انتقال پول و تبعیت چینی ها (به عنوان منبع اصلی تامین قطعات در دوران تحریم) خیلی نمی توان روی آن حساب باز کرد. بنابراین احتمال اینکه پارس خودرو با محصولات رنو وداع کرده و تولید آنها در این شرکت حداقل تا زمان لغو تحریم ها و بازگشت خودروساز فرانسوی به کشور متوقف شود، بسیار زیاد است.

این شرایط در مورد برلیانس نیز وجود دارد منتها شاید با شدتی کمتر. تولید برلیانس در پارس خودرو پس از اعمال تحریم های آمریکا، نزولی شده و گفته می شود این شرکت قصد ترک ایران را دارد. با این شرایط، پارس خودرویی ها یا باید به هر شکل ممکن این خودروساز چینی را به ماندن راضی کنند و یا قطعات موردنیاز را از منابع فرعی فراهم بیاورند. هر دو این مسائل اما سختی های خاص خود را دارد و مشخص نیست پارس خودرویی ها بتوانند از پس آنها بربیایند.

رفتن رنو و برلیانس عملا سبد محصولات پارس خودرو را خلوت خواهد کرد و تنها این شرکت می ماند و پراید. در این شرایط، دغدغه مشتریان برای دریافت خدمات پس از فروش محصولات رنو و برلیانس را نیز باید اضافه کرد. قطع ارسال قطعات از سوی رنو و برلیانس نه تنها به توقف تولید محصولات این دو شرکت در پارس خودرو منجر خواهد شد، بلکه خدمات پس از فروش را نیز به چالش می کشد. در واقع وقتی قطعه ای از خارج تامین نشود و داخلی سازی نیز صورت نگیرد، امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان محصولات رنو و برلیانس نیز وجود ندارد.           

نظرات
  • 0 نظر