رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد:

رشد 14 درصدی اعتبارات خوزستان در بودجه 1401/هدفگذاری برای کاهش تورم

  • 1400/10/05 20:08:53
  • 0 نظر
  • 273
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 456206
به گزارش فبنا، مهرداد نیکو در نشست خبری که امروز (5 دی ماه) برگزار شد، با بیان اینکه افزایش قیمت ها و تورم بالا و نوسانی، دو مشکل اساسی کشور است، اظهار کرد: بنابراین قدرت خرید خانوارها کاهش یافته و ریسک فعالیت سرمایه گذار اقتصادی بسیار بالا است؛البته مشکلات دیگری از جمله نرخ بالای بیکاری نیز وجود دارند.

به گزارش فبنا، وی افزود: در بودجه سال 1401 هدفگذاری شده تا حد امکان این دو مشکل کاهش یابد. در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی کشور 8 درصد در نظر گرفته شد اما برای نخستین بار در لایحه بودجه سال 1401 نرخ رشد اقتصادی استانی در نظر گرفته شد که برای خوزستان نرخ رشد 10 درصدی و برای میانگین کشور 8.5 درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: مقرر شده است 5.5 تا 6 درصد رشد اقتصادی خوزستان از طریق سرمایه گذاری بانک ها، صندوق توسعه ملی و منابع شرکت های دولتی و 4 درصد آن از طریق ارتقای بهره وری محقق شود.

ریشه تورم کشور افزایش نقدینگی پول یا شبه پول است

نیکو بیان کرد: همچنین صادرات نفت نیز یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت و با قیمت هر بشکه 60 دلار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ریشه تورم کشور افزایش نقدینگی پول یا شبه پول است، عنوان کرد: بنابراین برای کنترل تورم باید نقدینگی کنترل شود. یکی از اتفاقات در سال های گذشته انتشار اوراق مالی اسلامی بوده که اسناد خزانه یکی از این موارد است؛ اگر این اوراق صرف پروژه های عمرانی که زود به بهره برداری می رسند، بشود طبیعتا زیرساخت های کشور توسعه می یابد و در این شرایط اقتصاد حرکت می کند اما در دو سه سال اخیر به علت فشار بر این سازمان، این اوراق فروخته و بعضا برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه می شد که این مساله منجر به تورم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: در بودجه سال 1400 انتشار اسناد خزانه اسلامی 132 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال 1401 به 88 هزار میلیارد تومان کاهش یافت یعنی با وجود افزایش 9.6 درصدص بودجه سال 1401، اسناد خزانه حدود 40 درصد کاهش یافته است که این اقدام برای کنترل حجم نقدینگی است.

ایجاد دو نهاد مالی جدید در بودجه 1401

نیکو با اشاره به ایجاد دو نهاد مالی جدید در بودجه سال 1401، عنوان کرد: در بودجه سال 1401 برای نخستین بار صندوق پیشرفت و عدالت استان ها با 2 هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه برای هر استان به منظور منتفع شدن از مازاد درآمد مالیاتی و همچنین صندوق تثبیت بورس تشکیل شده است. بر این اساس پول فروش اموال دولتی و مازاد درآمد استان به صندوق پیشرفت و عدالت استان واریز می شود که مدیریت آن بر عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.

وی بیان کرد: در بودجه سال 1401 میزان افزایش حقوق کارکنان به صورت میانگین 10 درصد تعیین شده است و بر اساس حقوق ها بین 6 تا 28 درصد است. این کار نیز در راستای کنترل نقدینگی انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: سال گذشته میزان افزایش حقوق کارکنان دولت بسیار خوب بود اما اگر نتوانیم از منابع پایدار مانند مالیات، اعتبار تامین کنیم، برای پرداخت حقوق کارکنان دولت ناگزیر به چاپ پول یا فروش اسناد خزانه در بورس هستیم یا باید مالیات بیشتری بگیریم که به فعالان اقتصادی فشار وارد می شود.

نیکو گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد بودجه، برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه می شود، باید با کاهش هزینه های دولت و کنترل نقدینگی، تورم کنترل شود.

کاهش مالیات بنگاه های اقتصادی به 20 درصد در بودجه 1401

وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود 25 درصد درآمد هر بنگاه اقتصادی به عنوان مالیات اخذ می شود. بنابراین دولت به منظور کاهش فشار به فعالان اقتصادی این رقم را در بودجه 1401 به 20 درصد رسانده است که برای جبران این 5 درصد، مالیات بر خودروها و خانه های لوکس افزایش یافت. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: همچنین در بودجه سال آینده، 22 هزار میلیارد تومان به عنوان پاداش خدمت بازنشستگان و 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبه رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است. حداقل دریافتی کارکنان دولت نیز از 3 میلیون و 500 هزار تومان به 4 میلیون و 500 هزار تومان افزایش می یابد.

نیکو با اشاره به دیگر اقدامات برای کنترل تورم، افزود: هر چند میانگین حقوق کارکنان دولت 10 درصد افزایش یافته اما برای نخستین بار سایر هزینه های دولت، 15 درصد کاهش یافته است که این کار فشار زیادی به دستگاه های اجرایی وارد می کند. بنابراین سعی شده حداکثر انضباط مالی برای بودجه هزینه ای که منشاء تورم است، اعمال شود.

وی بیان کرد: بودجه عمومی دولت یک هزار و 505 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که نسبت به سال 1400، 9.6 درصد رشد داشته، بنابراین بودجه دولت بر اساس قیمت های ثابت کاهش یافته است. یک هزار و 372 هزار میلیارد تومان از این بودجه از طریق درآمد مالیاتی، فروش نفت و انتشار اسناد تامین می شود که 664 هزار میلیارد تومان از این رقم از طریق مالیات بر سایر درآمدها حاصل می شود. 133 هزار میلیارد تومان آن نیز از طریق درآمدهای اختصاصی محقق می شود.

 اخذ مالیات افزایش قابل توجهی خواهد داشت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه در بودجه سال 1401 اخذ مالیات افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: 48 درصد درآمدهای دولت از طریق مالیات تامین می شود بنابراین به تدریج منبع اصلی تامین کننده بودجه دولت، از نفت به مالیات تغییر پیدا می کند.

نیکو عنوان کرد: یک هزار و 372 هزار میلیارد تومان مصارف داریم که 965 هزار میلیارد تومان آن بودجه هزینه ای است بدین ترتیب 70 درصد بودجه برای موارد مختلف هزینه می شود.

وی بیان کرد: بودجه عمرانی کشور نیز 252 هزار میلیارد تومان است که این بودجه 18.8 درصد کل بودجه خواهد بود. بودجه عمرانی در این سال ها به جز امسال کاهشی بوده است. این بودجه عمرانی برای کشوری مانند ایران که این همه زیرساخت نیاز دارد، قابل توجه نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: 70 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی در اختیار استان ها است تا در شورای برنامه ریزی هر استان در این خصوص تصمیمی گیری شود. 67 هزار میلیارد تومان آن برای طرح های ملی است که در خوزستان تعداد 53 طرح ملی با اعتبار 3 هزار و 187 میلیارد تومان داریم. 114 هزار میلیارد تومان آن نیز برای ردیف های متفرقه پیش بینی شده است.

بودجه 1401 خوزستان، 6 هزار و 816 میلیارد تومان

نیکو بیان کرد: در بودجه سال 1401 برای خوزستان 6 هزار و 816 میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته است؛ البته در اعتبار نه تخصیص. در حال حاضر با توجه به عدم تحقق فروش نفت و همچنین وابستگی بیش از 40 درصدی بودجه این استان به فروش نفت، تخصیص بودجه خوزستان پایین تر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: برای رفع این مشکل در تبصره یک قانون بودجه، پیشنهاد داده شده به نسبت عدم تحقق فروش نفت، اسناد خزانه منتشر شود و به استان های نفت خیز و گاز خیز اختصاص یابد که برای تصویب این موضوع باید نمایندگان مردم استان های نفتخیز و گازخیز از این بندها صیانت کنند.

وی عنوان کرد: خوزستان سومین استان از نظر حجم مالیاتی است اما بر اساس سرانه به جمعیت اول هستیم. پیش بینی می شود 93 تا 95 درصد درآمدهای مالیاتی خوزستان محقق شود.همچنین در بودجه سال آینده، دو پایه مالیاتی جدید شامل مالیات بر ثروت و مالیات بر مجموع درآمد لحاظ شده است.

نیکو با تاکید بر جلوگیری از فرار مالیاتی، افزود: در حال حاضر عمده مالیات از حقوق بگیرها یا شرکت های تولیدی اخذ می شود اما بسیاری درآمدهای آنچنانی دارند و مالیات نمی دهند. 10 سال است که طرح جامع مالیاتی در حال اجرا است که در این زمینه جای کار بیشتری وجود دارد.

عوارض آلایندگی و ارزش افزوده خوبی به شهرداری ها داده می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: درآمدهای مجموع استان ها نسبت به سال قبل 71 درصد رشد خواهد داشت اما این رقم در خوزستان 68 درصد مشخص شده است. یعنی باید 22 هزار و 700 میلیارد تومان درآمد وصول کند.

وی با اشاره به ردیف های بودجه ای خاص خوزستان، بیان کرد: 130 میلیارد تومان برای توسعه و عمران خرمشهر و آبادان (ویژه معابر شهری)، 39 میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه زیر ساخت اربعین حسینی و 150 میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری پیش بینی شده است. البته برای اجرای فاز دوم این طرح 6 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بنابراین رقمی که در این خصوص در نظر گرفته شده تنها برای مطالعه آن است. بر این اساس برای اجرای فاز دوم این طرح باید از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داشته باشیم.

نیکو افزود: همچنین بر اساس سال های گذشته معمولا 30 درصد اعتباری که برای توسعه و عمران خرمشهر و آبادان پیش بینی شده، اختصاص می یابد. مشکل دیگر این است که تخصیص ها، از اسناد خزانه است. بنابراین ممکن است حجم عملیات مورد نظر کامل محقق نشود.

وی عنوان کرد: عوارض آلایندگی و ارزش افزوده خوبی به شهرداری ها داده می شود اما شهرداری ها به دلیل ایجاد ساختار تشکیلات بزرگ برای خود، ناکارآمد هستند.

حدود 3 هزار و 800 پروژه نیمه تمام در خوزستان وجود دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: در خوزستان حدود 3 هزار و 800 پروژه نیمه تمام وجود دارد که در بودجه سال 1400 در این زمینه تنها یک هزار و 200 میلیارد تومان اسناد خزانه اختصاص داده شده بود. بنابراین اعتبار بین پروژه ها توزیع می شود و پروژه ها نیمه تمام می مانند.

نیکو عنوان کرد: همچنین وزارت نفت در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی، پروژه هایی را با مبلغ مقطوع در نظر می گیرد که با توجه به تورم قیمت مقطوع معنی ندارد و همین موضوع موجب شده پروژه های نیمه تمام زیادی به ما به ارث برسد و پول خرد ما را خردتر می کنند.

وی با اشاره به اولویت های خوزستان گفت: در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور اولویت اجرای پروژه ها در خوزستان در حوزه آب و فاضلاب، راه و بهداشت و درمان به ویژه در هشت شهری که بیمارستان ندارند، است اما اولویت نخست آب و فاضلاب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: در بودجه سال 1400 برای فاضلاب اهواز ردیف 878 میلیارد تومانی داشتیم که قول تخصیص 400 میلیارد تومان تا چند روز آینده داده شده است.

نظرات
  • 0 نظر