میزگرد پیشگیری از فساد در نظام بانکی| پول امروز عدد و اعتبار است نه طلا و نقره

  • 1400/10/09 10:55:53
  • 0 نظر
  • 275
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 456801
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعات مورد بحث در حوزه اقتصاد افزایش نقدینگی و تورم ناشی از آن است و در حالی که گروهی از کارشناسان کسری بودجه را عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم می دانند، گروهی دیگر از صاحبنظران معتقدند، بخش عمده خلق نقدینگی در نظام بانکی صورت می گیرد که باعث رشد نقدینگی و افزایش تورم می شود و برای مهار رشد نقدینگی و مدیریت اعتبارات به سمت تولید، نیازمند وضع مقررات احتیاطی-نظارتی برای پیشگیری از فساد و آثار مخرب در نظام بانکی هستیم.

خبرگزاری تسنیم برهمین اساس نشست علمی مقررات احتیاطی-نظارتی جهت پیشگیری از فساد و آثار مخرب آن در عملکرد نظام بانکی کشور را با حضور عباس دادجوی توکلی پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران و محمدجواد اقدس طینت عضو هیئت علمی پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار کرده است و کارشناسان مدعو با مرور آمارها و مستندات حجم بالای مفاسد بانکی و انحراف اعتبارات از مسیر اصلی، در مورد امکان‌های قانونی برای اصلاح نظام بانکی و راهکارهای هدایت اعتبارات به سمت تولید گفت‌و‌گو می‌کنند.

* پول امروز عدد و اعتبار است نه طلا و نقره

در ابتدای نشست، محمدجواد اقدس طینت عضو هیئت علمی پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: ما با یک عدم شناخت بزرگی در حوزه پول و بانک مواجه هستیم و به نظر می‌رسد در این زمینه و در حوزه آموزش عقب هستیم. به عنوان نمونه در اقتصاد اسلامی بر بحث ربا تاکید ویژه داریم اما توجه لازم را به خلق پول نداریم. پول مدرن امروز دیگر از جنس طلا و نقره نیست و به شکل اعتبار درآمده است.

وی افزود: پول امروز به شکل اعداد درآمده است که به شکل الکترونیک جابه‌جا می‌شود. بانک‌ها امروز دیگر نیازی به استفاده از پول از قبل خلق شده ندارند و می‌توانند خودشان خلق پول انجام دهند. در سیستم اقتصادی ما، کسانی که وام می‌گیرند در برخی موارد برنده هستند و در برخی موارد بازنده. در خصوص وام‌های خرد شاهد ضرر وام گیرندگان هستیم. کسی که در سیستم تورمی وام می‌گیرد برنده است. وقتی به بازار نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه به دنبال گرفتن وام هستند.

اقدس طینت ادامه داد: اگر بانک بتواند وام را به طریقی به خود، افراد نزدیک و یا رشوه دهندگان بدهد این سود به طریقی به افراد نزدیک خود بانک می‌رسد.

در ادامه این نشست عباس دادجوی توکلی با بیان اینکه،  در مورد سیستم بانکی دو ادبیات مختلف وجود دارد که بانک خالق یا واسط وجوه است، گفت: به اعتقاد من هم بانک خالق وجوه است. در ادبیاتی که بانک را خالق وجوه میداند، تاکید دارد که این سیستم یک ریسک درون زا ایجاد میکند. هر دو ادبیات معتقدند منابع نباید به سمت اشخاص غیر مولد سوق داده شود.

در حال تکمیل...

نظرات
  • 0 نظر