شاغلان در بخش تولید کمتر از غیرتولید کار می‌کنند

  • 1399/09/08 08:52:13
  • 0 نظر
  • 430
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 273876
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق آمار ارائه شده از بررسی توزیع شاغلان بر حسب ساعات کاری در سالهای 92 تا 98, در بخش تولیدی و غیرتولیدی، میانگین و میانه ساعت کاری معمول در هفته برای شاغلین در بخش تولیدی همواره کمتر از غیرتولیدی می باشد.

مقایسه میانگین ساعت کار معمول هفتگی در بخش تولیدی و غیرتولیدی در سال 98 نشان می دهد که میانگین ساعت کاری در بخش غیرتولیدی به میزان 3ساعت و 12دقیقه بیشتر از بخش تولیدی می باشد. از طرفی مقایسه میانه ساعت کار معمول هفتگی در این دو بخش نشان می دهد که میانه ساعت کاری در سال 98 در بخش غیرتولیدی 1ساعت و 12 دقیقه بیشتر از بخش تولیدی می باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

 این در حالی است که طی سال 92 میانه ساعت کاری در دو بخش مذکور هیچ تقاوتی ندارد. طی سال های 92 الی 98 در هر دو بخش با کاهش میانگین و میانه ساعت کار هفتگی مواجه بوده ایم. میانگین ساعت کاری هفتگی در بخش تولیدی 2ساعت و 12دقیقه و در بخش غیرتولیدی 24دقیقه کاهش داشته است.

 همچنین میانه ساعت کاری هفتگی در بخش تولیدی 1ساعت و 30دقیقه و در بخش غیرتولیدی 18دقیقه کاهش یافته است. این در حالی است که در هر دوبخش با افزایش تعداد شاغلان رو به رو بوده است.

اشتغال‌زایی ,

*بحش کشاورزی وغیرکشاورزی

در بخش کشاورزی وغیرکشاورزی نیز, بررسی آمار سال های 92تا98 نشان می دهد. میانگین و میانه ساعت کاری معمول در هفته برای شاغلین در بخش کشاورزی کمتر از غیرکشاورزی می باشد.

 درسال 98 میانگین ساعت کار معمول هفتگی در بخش غیر کشاورزی به میزان 7 ساعت و 12دقیقه بیشتر از بخش کشاورزی می باشد.

 همچنین میانه ساعت کار معمول هنفتگی در بخش غیرکشاورزی به میزان 6ساعت و 12دقیقه بیشتر از بخش کشاورزی می باشد.

بیشتر بودن ساعت کار در بخش غیرکشاورزی با توجه به عدم انجام فعالیت کشاورزی در برخی از فصول ساٰل، بدیهی به نظر می رسد.

 میانگین و میانه ساعت کار معمول هفتگی در سال 98 نسبت به سال 92 در هر دو بخش کشاورزی و غیرکشاورزی کاهش یافته است.

طی دوره مزبور، کاهش میانگین در بخش کشاورزی به میزان حدود 2ساعت و 48 دقیقه و در بخش غیرکشاورزی به میزان 48 دقیقه بوده است. میانه نیز در بخش کشاورزی 3ساعت و 42 دقیقه و در بخش غیر کشاورزی 24 دقیقه کاهش یافته است. این در حالی است که در هر دوبخش با افزایش تعداد شاغلان رو به رو بوده ایم.

اشتغال‌زایی ,

*بخش های عمده اقتصادی

بررسی ساعت کاری هفتگی شاغلین در بخش های عمده اقتصادی نشان دهنده این است که میانگین و میانه ساعت کاری معمول در هفته برای شاغلین در بخش خدمات بیشترین میزان و در بخش کشاورزی کمترین میزان را دارد. در سال 98 میانگین ساعت کاری هفتگی افراد شاغل در بخش خدمات 45ساعت و 18دقیقه می باشد. این شاخص برای بخش صنعت 44ساعت و 42 دقیقه،برای ساختمان 40ساعت و 24 دقیقه و برای کشاورزی 37 ساعت و 12دقیقه بوده است.

همچنین میانه ساعت کاری هفتگی شاغلین در بخش خدمات 46ساعت و 42 دقیقه،صنعت 46ساعت و 30دقیقه، ساختمان 42ساعت و 36 دقیقه و کشاورزی 39ساعت و 54 دقیقه می باشد.

 میانگین و میانه ساعت کاری هفتگی طی سال های 92الی 98 در همه بخش های اقتصادی با کاهش مواجه بوده است. بیشترین کاهش به بخش کشاورزی و کمترین کاهش به بخش خدمات اختصاص دارد.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر