معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

کسری مخزن دشت اردبیل به 14 میلیون متر مکعب رسیده است

  • 1400/04/31 10:47:23
  • 0 نظر
  • 254
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 390333

فیروز ندائی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سطح کشور از 609 دشت موجود، بیش از 421 دشت ممنوعه است که اردبیل نیز جز دشت‌های ممنوعه کشور محسوب می‌شود که البته پتانسیل احیا شدن را دارد.

وی تصریح کرد: 19 درصد این دشت‌ها فاقد ظرفیت لازم در مسیر احیاست و به نظر می‌رسد با برداشت بیش از صد درصد از این دشت‌ها امکان احیای آنها وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در 50 سال اخیر کسری آب در دشت اردبیل به حدی بالا بوده که 700 میلیون متر مکعب برابر 10 سد مخزنی یامچی کسری منابع آب به ثبت رسیده و ما با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی سعی کردیم تا کسری آب دشت اردبیل را در 14 میلیون متر مکعب کنونی نگه داریم.

ندائی افزود: بر اثر بی‌توجهی دشت اردبیل با خطرات و آسیب‌های جدی روبه‌رو شده به گونه‌ای که 300 حلقه چاه اوایل دهه 60 هم اکنون در محدوده دشت اردبیل به بیش از دو هزار چاه رسیده که عمده مشکلات مربوط به افت منابع آب است که هم اکنون در 70 یا 80 متر کشاورزان و روستاییان ما به منابع آب دسترسی پیدا می‌کنند.

وی افت سطح آب‌های زیرزمینی را خطرناک برای آیندگان و پرتنش برای نسل‌های بعدی اعلام کرد و ادامه داد: خطرات فرونشست دشت به عنوان زلزله خاموش همه ما را نگران کرده به طوری که مرگ تدریجی آب‌خوان‌ها و همچنین فرو ریختن سازه‌ها و ساخت و سازهای مختلف و ایجاد شکاف عظیم در سطح زمین به ویژه سازه‌های ساختمانی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را چندین برابر کرده است.

ندائی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از سال 95 کل محدوده مطالعاتی دشت اردبیل ممنوعه شده ولی ما با اقدامات غیر سازه‌ای نظیر حفر چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و کارهای رسانه‌ای سعی کردیم تا جلوی افت دشت اردبیل و کاهش منابع را بگیریم.

وی به وضعیت کاهش بارندگی‌ها در سطح کشور و استان اشاره کرد و گفت: امسال در کشور 147 میلیمتر بارش اتفاق افتاده که نسبت به متوسط بلند مدت و سال قبل کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

ندائی اضافه کرد: از 31 استان کشور وضعیت اغلب استان‌ها نگران‌کننده است و در استان اردبیل نیز با کاهش 19 درصدی بارش‌ها و 70 درصدی بارش در فصل بهار وضعیت متفاوتی را در پشت سدها شاهد هستیم.

وی افت آب پشت سد یامچی، سبلان، قوری چای و ارس را بین 20 تا 50 درصد یادآور شد و بیان کرد: این کاهش منابع آب سدها زمینه‌ای را فراهم کرده تا ما نتوانیم برای کشاورزان تأمین آب را انجام دهیم چرا که اولویت تأمین آب شرب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مورد تعداد چاه‌های فعال استان گفت: شش هزار و 800 حلقه چاه مجوزدار در سطح استان وجود دارد که ما در سال‌های اخیر با کنترل و کاهش برداشت این منابع سعی کردیم تا یک‌هزار و 520 حلقه چاه غیرمجاز را نیز در اردبیل مسلوب کنیم.

ندائی به نصب یک‌هزار و 900 کنتور هوشمند اشاره کرد و افزود: امسال 70 کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی نصب و 20 حلقه چاه غیرمجاز نیز پر شده و در پنج حلقه چاه نیز کاهش منسوبات را شاهد هستیم.

نظرات
  • 0 نظر