کشورها ذخایر طلای خود را به دنبال تحریم‌های روسیه به خانه برمی‌گردانند

  • 1402/04/19 09:33:34
  • 0 نظر
  • 88
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 607454
- اخبار اقتصادی -

به گزارش فبنا، به نقل از رویترز، اطلاعات بانک‌های مرکزی و صندوق‌های ثروت ملی نشان می‌دهد تعداد روز افزونی از کشورها ذخایر طلای خود را به خانه باز می‌گردانند تا به نوعی از خود در برابر تحریم‌های غربی علیه روسیه محافظت کند.
مسیر بازار مالی دنیا در سال گذشته میلادی آسیب‌های بسیاری به مدیران مالی دولت‌ها رساند. بنابراین این مدیران در فکر استراتژی‌های دیگری با در نظر گرفتن ادامه تورم بالا و تنش‌های ژئوپلیتیکی هستند.
بیش از 85 درصد از 85 صندوق ثروت ملی و 57 بانک مرکزی که در نظرسنجی سالیانه مرکز مطالعات مدیریت سرمایه دنیا شرکت کردند عقیده دارند تورم در دهه آینده رو به افزایش خواهد بود.
طلا و اوراق قرضه بازارهای نوظهور معمولاً بهترین سرمایه‌گذاری در این شرایط هستند. اما مسدود شدن حداقل نیمی از 640 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه توسط غرب در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین، تغییراتی به وجود آورده است.

نشانه‌های کنار گذاشتن دلار در اقتصاد دنیا به چشم می‌خورد
پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد کمتر از 3 درصدی اقتصاد دنیا در 2023

برخی از بانک‌های مرکزی در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در گذشته ذخایر طلای خود را در لندن نگه می‌داشتند اما حالا ترجیح می‌دهند آن را به خانه بازگردانند تا پشتوانه‌ای ایمن برایشان باشد. 
68 درصد از این بانک‌ها و مراکز مالی اعلام کرده‌اند ذخایر خود را در خانه نگه می‌دارند. این رقم در نظرسنجی سال 2020 برابر با 50 درصد بود.
نگرانی‌های ژئوپلیتیکی وفرصت‌های به وجود آمده در بازارهای نوظهور برخی بانک‌های مرکزی را تشویق به کنار گذاشتن دلار کرده است.
7 درصد از این مراکز عقیده دارند افزایش بدهی آمریکا تاثیر منفی بر دلار می‌گذارد، اما بیشتر آنها جایگزینی برای دلار به عنوان ارز ذخیره دنیا سراغ ندارند.
حدود 80 درصد از 140 موسسه‌ای که از آنها نظرسنجی شده تنش‌های ژئوپلیتیکی را بزرگترین خطر طی یک دهه آینده می‌دانند و 83 درصد، تورم را بزرگترین نگرانی طی یک سال آینده اعلام کرده‌اند.
بیشتر این بانک‌ها و صندوق‌های ملی تلاش می‌کنند با شرایط تورم بالا کنار بیایند و آن را مدیریت کنند.
انتهای پیام/11

نظرات
  • 0 نظر