رسانه‌های بین‌المللی نوشتند:

دستاورد اقتصادی سفر رئیس جمهوری چیست؟

  • 1402/04/22 16:44:02
  • 0 نظر
  • 72
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 608066

به گزارش فبنا، در روز چهارشنبه (12 جولای) همتایان ابراهیم رئیسی از رئیس‌جمهور ایران، در کنیا و اوگاندا استقبال کردند، این روز آغاز سفر به سه کشور آفریقا بود که تهران از آن به‌عنوان «شروعی جدید» در روابط با این قاره یاد می‌کند.

رویترز نوشت: سفر رئیسی به آفریقا سپس به زیمبابوه، اولین سفر رئیس جمهور ایران در بیش از یک دهه گذشته است و نشان دهنده تلاشی برای تنوع بخشیدن به روابط تجاری ایران در مواجهه با تحریم‌های فلج کننده ایالات‌متحده خواهد بود.

ایران پس از اعمال تحریم‌ها، ارتباطات دیپلماتیک خود با کشورهای در حال توسعه جهان را افزایش داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2018، آمریکا را از توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی خارج و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد.

وزرای ایران و کنیا روز چهارشنبه پنج یادداشت تفاهم در زمینه فناوری اطلاعات، شیلات، محصولات دامی و ترویج سرمایه‌گذاری امضا کردند.

رئیسی در یک نشست مطبوعاتی پس از دیدار با روتو گفت که می‌خواهد، روابط تجاری با کشورهای آفریقایی را تقویت کند. وی گفت: هیچ یک از ما از حجم تجارت فعلی و تبادلات اقتصادی فعلی بین کشورها راضی نیستیم.

روتو اظهار کرد که او به دنبال تعهد رئیسی برای تسهیل صادرات بیشتر چای، گوشت و سایر محصولات کشاورزی کنیا به ایران و از طریق ایران به کشورهای آسیای مرکزی است.

رئیسی همان روز در اوگاندا چهار توافقنامه را با رئیس‌جمهور، یووری موسوینی امضا کرد و گفت که ایران آماده است تجربیات خود را در مورد پالایشگاه نفت 60 هزار بشکه در روز به اشتراک بگذارد. وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد که انتظار دارد تجارت با کشورهای آفریقایی در سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یابد، بدون اینکه رقم مقایسه‌ای برای سال 2022 ارائه کند.

آخرین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی که به آفریقا سفر کرد، محمود احمدی نژاد در سال 2013 بود.

ایران؛ نیروگاه نوآوری جهانی

همچنین ای بی سی در گزارشی نوشت: هدف از سفر رئیسی، ارتقای دیپلماسی اقتصادی، تقویت روابط سیاسی با کشورهای دوست، همسو و تنوع بخشی به مقاصد صادراتی است.

ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا، ایران را «شریک استراتژیک حیاتی» و «نیروگاه نوآوری جهانی» خواند. وی به گسترش صادرات محصولات کشاورزی کنیا به ایران و آسیای مرکزی فراتر از چای ابراز علاقه کرد.

روتو گفت که ایران همچنین قصد دارد یک کارخانه تولید خودروهای ایرانی در شهر بندری مومباسا، دومین شهر بزرگ کنیا راه‌اندازی کند؛ هدف از سفر رئیسی به آفریقا، ارتقای دیپلماسی اقتصادی، تقویت روابط سیاسی با کشورهای دوست، همسو و تنوع بخشی به مقاصد صادراتی است.

ماه گذشته، رئیس‌جمهور ایران، اولین سفر خود را به آمریکای لاتین انجام داد و در ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه توقف کرد. در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را در یک پیشرفت بزرگ دیپلماتیک از سر بگیرند.

کنیا، مرکز اقتصادی آفریقای شرقی و متحد ایالات‌متحده است و همسر رئیس جمهور جو بایدن، جیل، در اوایل سال جاری از این کشور دیدن کرد.

تنوع بخشی به روابط اقتصادی

همچنین سی ان ان نوشت: رئیس‌جمهور کنیا، ویلیام سامویی روتو، روز چهارشنبه گفت که وی با ابراهیم رئیسی، گفت‌وگوهای دوجانبه انجام داده که در آن ایران موافقت کرده است که فعالیت‌های کنیا در زمینه تولید، سلامت و اقتصاد آبی را از طریق تحقیق و فناوری تقویت کند.

کنیا مشتاق افزایش حجم تجارت خود با ایران است و روتو گفت که دولت وی در حال همکاری نزدیک با تهران برای تسهیل صادرات بیشتر چای، گوشت و سایر محصولات کشاورزی به ایران است همچنین ایران، به عنوان نقطه ورود کلیدی به کشورهای آسیای مرکزی عمل خواهد کرد.

ویدئویی که ریاست‌جمهوری کنیا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است نشان می‌دهد رئیسی قبل از پیوستن به روتو و آغاز جلسه، توسط یک گارد افتخاری در کاخ ریاست جمهوری کنیا مورد استقبال قرار گرفت. ایران پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و تحریم‌ها را مجددا اعمال کرد، ارتباطات دیپلماتیک خود را با کشورهای در حال توسعه جهان افزایش داده است.

نظرات
  • 0 نظر