رییس اداره کل بانکداری الکترونیک اعلام کرد:

رمز دوم یکبار مصرف کارت های بانک مسکن

  • 1398/03/21 06:49:47
  • 0 نظر
  • 810
  • منبع : پایگاه خبری بانک مسکن
  • کد خبر : 28378

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ، نیکوفر صفری رییس اداره کل بانکداری الکترونیک اعلام کرد : به منظور ارتقاء امنیت مشتریان در هنگام استفاده از درگاه های مجازی و بر اساس رهنمودهای بانک مرکزی در خصوص استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کارت های بانکی، امکان دریافت سرویس رمز دوم پویا در بانک مسکن فراهم شد .

وی افزود: در حال حاضر مشتریان بانک مسکن می توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک مسکن بر اساس دستورالعمل "فعالسازی رمز پویا بر روی دستگاه های خودپرداز بانک مسکن" رمز دوم پویای خود را فعال نمایند که در آینده نزدیک، امکان فعال‌سازی از سایر درگاه‌ها( کیوسک، اینترنت‌بانک، همراه‌بانک و یا شعبه مورد نظر ) نیز فراهم می‌شود .

رییس اداره کل بانکداری الکترونیک گفت: در مرحله اول اجرا، امکان فعال‌سازی رمز دوم پویا به صورت اختیاری برای تمامی مشتریان بانک مسکن فراهم می‌باشد و در مراحل بعدی، قابلیت استفاده از رمز پویا به جای رمز اول کارت و پس از آن برای ورود کاربران به اینترنت‌بانک و همراه‌بانک و همچنین رمز حساب‌ها وجود خواهد داشت که بهره‌برداری از این امکانات متعاقباً به مشتریان بانک مسکن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صفری گفت: کاربران در صورت تغییر شماره تلفن همراه، حتماً باید تغییر شماره را به شعب اطلاع داده تا جهت جلوگیری از هر گونه سوء استفاده، بانک توکن‌های قبلی مشتری را باطل کند. (در حال حاضر قابلیت موصوف صرفاً بر روی دستگاه خودپرداز فعال می‌باشد)

وی در خصوص حساب‌های حقیقی و حقوقی اظهار داشت: در حساب های حقیقی اشتراکی امکان فعال‌سازی رمز پویا بر روی تلفن همراه دارنده کارت (کسی که کارت به نام ایشان صادر شده است) وجود دارد و در حساب‌های حقوقی نیز ، در صورت یکسان بودن شماره تلفن همراه (در زمان مراجعه به دستگاه خودپرداز) با شماره تلفن‌همراه ثبت شده در کد مشتری دارنده کارت، امکان فعال‌سازی رمز پویا وجود دارد.

همچنین رییس اداره کل بانکداری الکترونیک افزود: مشتری در صورت عدم نیاز به استفاده از رمز پویا می‌تواند از طریق دستگاه خودپرداز توکن کارت خود را غیر فعال نماید.

به گفته وی : طول رمز پویای جایگزین رمز اول کارت، چهار رقم و طول رمز پویای جایگزین رمز دوم کارت، هشت رقم می باشد.همچنین طول عمر رمزهای پویا حداکثر 60 ثانیه است و پس از این زمان، رمز تولید شده منقضی و غیر قابل استفاده می باشد ضمناً طول عمر رمزهای پویا ممکن است در آینده توسط بانک تغییر نماید.

صفری خاطر نشان کرد:رمزهای پویا در طول عمر خود، صرفاً یک‌بار توسط بانک پذیرفته و صرفاً برای استفاده از خدمات مبتنی بر «یک کارت مشخص از بین کارت‌های صادر شده توسط بانک» قابل استفاده می‌باشند.و پس از حداکثر پنج تلاش ناموفق متوالی برای ورود رمز پویا در یک مدت‌ زمان معین، ارایه خدمت مرتبط به طور موقت مسدود می شود. در این خصوص لازم است مشتری با مراجعه به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز، مجدداً فرآیند فعال‌سازی رمز پویا را انجام دهد.

وی همچنین در خصوص فرآیند اجرایی عملیات تولید رمز پویا از طریق دستگاه خودپرداز اظهار داشت: پس از ثبت درخواست مشتری ،از طریق دستگاه خودپرداز و پس از فعال سازی رمز پویا پیغامی مبنی بر غیر فعال شدن رمز (ثابت) در صفحه دستگاه خودپرداز نمایش داده می‌شود که در صورت تأیید پیغام توسط مشتری، شماره تلفن همراه از مشتری دریافت می‌شود.شماره تلفن همراه وارده شده توسط مشتری با شماره همراه ثبت شده در سامانهCIF، تطبیق داده شده و در صورت یکسان بودن شماره تلفن همراه، ادامه عملیات انجام می‌گیرد و در صورت مغایرت، پیغامی مبنی بر لزوم مراجعه حضوری به شعبه نمایش داده می‌شود.

در صورت یکسان بودن شماره تلفن همراه وارد شده توسط مشتری با شماره درج شده در CIF، کد فعال‌سازی به تلفن همراه مشتری (به صورت پیامک) ارسال می‌شود.که این پیامک حاوی مسیر نصب برنامه (اپلیکیشن) تولید رمز پویا نیز می‌باشد. پس از وارد نمودن کد فعال‌سازی به مشتری رسید حاوی کلید ثبت نام (توکن نرم‌افزاری)، ارایه می‌شود که این کد عبارتی مرکب از اعداد،حروف و نشانه ها است که به صورت چاپی به مشتری داده می شود.ضمناً جهت سهولت در درج کلید ثبت نام، این امکان وجود دارد که رسید چاپی به صورت بارکد دو بعدی صادر شود.. نرم‌افزار تولید رمز پویا، قابلیت دریافت کلید ثبت نام به هر دو صورت رشته‌ای و اسکن بارکد دو بعدی را دارا می‌باشد.پس از انجام فرآیند موصوف، رمز پویا برای کارت فعال و رمز ثابت غیر فعال می‌شود.

رییس اداره کل بانکداری الکترونیک در پایان اظهار داشت: در روزهای اخیر پیامکی به مشتریان بانک مسکن ارسال شده و از آنان خواسته شده تا با مراجعه به خودپردازهای بانک مسکن، نسبت به فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف خود اقدام نمایند.

نظرات
  • 0 نظر