خدمات سامانه شاهکار چیست؟

  • 1399/12/24 12:58:24
  • 0 نظر
  • 474
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 320913

به گزارش فبنا،  سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است. اپراتورها پیش از ارائه سرویس به مشترکین خود، از طریق این سامانه، هویت مشترکین را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند و در صورت تأیید درستی اطلاعات در سامانه، اپراتور اجازه ارائه سرویس به مشترکین را دارد.

این سامانه در پی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به منظور تأمین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در سال 1394 راه‌اندازی و به تدریج سرویس‌های مختلف به آن اضافه شد. همچنین در ماه‌های گذشته، شاهکار به نرم‌افزار دولت همراه متصل شد. اکنون 100 دستگاه و نهاد به سامانه شاهکار متصل هستند و در مجموع 700 نهاد دولتی و خصوصی از خدمات آن استفاده می‌کنند.

تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی از قابلیت‌های سامانه شاهکار است که با مشخص شدن صاحبان سرویس‌های ارتباطی در این سامانه، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود. با ایجاد این امکان هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهایی که حریم خصوصی در آن‌ها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آن‌ها وجود دارد را نخواهد داشت.

اطلاع به مشترکین درباره ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها، یکی دیگر از سرویس‌های سامانه شاهکار است و درصورت ثبت هرگونه سرویس ارتباطی در اپراتورهای مخابراتی با شناسه هویتی مشترکان، ثبت این سرویس در قالب پیامک با سرشماره cra.ir به تمامی خطوط تلفن همراه به نام مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس‌های مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت، تلفن ثابت، اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترکین نیز از سرویس‌های جانبی شاهکار است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ویدیوی ایران هوشمند به مزایای سامانه شاهکار پرداخته شده است. از جمله اینکه سامانه شاهکار، شاکله دولت الکترونیکی است و از این سامانه روزانه هزاران نفر استفاده می‌کنند. احراز هویت در طرح رجیستری، سامانه سجام، دریافت وام، آزادسازی سهام عدالت، کارت سوخت و ثبت‌نام خودرو از طریق این سامانه انجام می‌شود.

نظرات
  • 0 نظر