چقدر کالای اساسی داریم؟

  • 1399/07/21 22:16:41
  • 0 نظر
  • 453
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 245170

به گزارش فبنا، آخرین وضعیت موجودی کالاها در گمرک و بنادر تا نیمه مهر ماه از این حکایت دارد که 3.4 میلیون تن کالای اساسی وجود دارد که بیش از یک میلیون و 623 هزار تن آن ذرت است. به عبارتی نزدیک به 47 درصد کالاهای اساسی دپو شده به ذرت اختصاص دارد.

همچنین بیش از 212 هزار تن گندم، 256.7 هزار تن جو و بیش از 206 هزار تن سویا در گمرک و بنادر وجود دارد. 357.8 هزار تن شکر و بالغ بر 409.4 هزار تن روغن خام موجودی این کالاهای دپو شده در گمرک است. از سوی دیگر 266.1 هزار تن دانه‌های روغنی و حدود 230 هزار تن برنج در گمرک و بنادر وجود دارد.

در حالی در کنار کالاهای اساسی حدود 3.5 میلیون تن کالاهای غیر اساسی وجود دارد که طی سفر اخیر معاون اول رییس جمهور به هرمزگان که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه صورت گرفت، قرار شد در ترخیص کالاهای اساسی تسهیل شود.

براین اساس قرار شد که طبق این مصوبه عمده موانع ارزی برای ترخیص کالای اساسی و غیر اساسی برطرف شد و در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که برای کالاهای اساسی تعیین شد که بانک مرکزی در مورد اقلام و کالاهایی که به صورت اعتباری خریداری و اعلامیه تامین ارز برای آنها صادر شده به سرعت از گمرک خارج خواهند شد. همچنین درباره کالاهایی که هنوز اسناد به دست خریدار نرسیده و مشکل انتقال ارز داشتند نیز نسبت به تامین ارز آنها اقدام می شود.

در رابطه با کالای غیر اساسی نیز مقرر شد متعاقب نظر وزارت صمت و گمرک و اعلام به بانک مرکزی به قید فوریت نسبت به تامین منشأ ارز این اقلام اقدام و ترخیص شوند.

اخیر ا معاون فنی گمرک درباره آخرین روند اجرای مصوبه ترخیص کالاهای دپو شده، براساس تصمیمات اتخاذ و ابلاغ شده، اعلام کرد که درخصوص کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور که تأمین و انتقال ارز این کالاها صورت نپذیرفته، بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است تا با اعلام وزارت صمت، نسبت به اولویت دادن در تأمین ارز این کالاها اقدام کند.

وی گفته که بانک مرکزی درباره کالاهای اساسی که به صورت اعتباری خریداری شده و اسناد مالکیت آنها در اختیار صاحبان کالا قرار دارد اعلام آمادگی کرده تا با صدور اعلامیه تأمین ارز اعتباری اجازه ترخیص این اقلام را صادر کرده و حداکثر ظرف سه ماه پس از ارائه پروانه گمرکی، نسبت به تأمین ارز کالاهای ترخیص شده اقدام کند.

نظرات
  • 0 نظر