واردات ارز آزاد شد

  • 1397/11/30 20:14:58
  • 0 نظر
  • 1104
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 5250

به گزارش فبنا، با آغاز سال جاری شرایط بازار ارز دستخوش تغییر شد و حال و هوای قیمت گذاری ارز به ویژه دلار به شدت تغییر کرد؛ تغییری که نرخ دلار را از محدوده 4000 تومان به حدود 13 هزار تومان فعلی رساند و این در حالی است که قیمت دلار در برهه‌ای از زمان حتی به 19 هزار تومان هم رسید.

مسئولان اولین مجرم گرانی ارز را دلالان بازار ارز می‌دانند و آنچنان اعتقادی ندارند که برخی از سیاست‌ها و رفتارهای اقتصادی ارزش پول ملی را کاهش داده است. حال با این نگاه تمام سیاست‌های خود را تدوین و اجرایی می‌کنند و در آخرین اقدام که البته به نظر می‌رسد به دلیل کاهش حجم اسکناس دلار در بازار بوده، شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور رأی به واردات اسکناس ارز برای همه بدون محدودیت داده است.

این تصمیم البته بندهایی هم دارد مبنی بر اینکه واردات اسکناس ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون محدودیت بلامانع است و مسافران برای واردات تا سقف 10 هزار یورو و معادل آن نیاز به اظهار به گمرک ندارند، اما واردات بیش از این مبلغ را باید اظهار کنند.

قیمت دلار چند؟

فارغ از قوانین دولتی نکته مهم برای افراد قیمت ارز است، زیرا قیمت ارز تأثیر بسزایی در قیمت گذاری کالا دارد و کالاهای داخلی از این قاعده مستثنی نیست. طی معاملات امروز هر دلار آمریکا توسط بانک‌ها 12 هزار و 431 تومان و توسط صرافی‌ها نیز 12 هزار و 700 تومان خریداری می‌شد. این نوع ارز در صرافی‌ها 12 هزار و 800 تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است. همچنین هر یورو در صرافی‌هابه قیمت 14 هزار و 600 تومان خریده و 14 هزار و 700 تومان فروخته می‌شود.

ارز، عامل گرانی طلا

بررسی‌ها نشان از آن دارد که قیمت طلا و انواع سکه در بازار روند صعودی به خود گرفته و دلیل اصلی این امر به گفته ابراهیم محمدولی-عضو اتحادیه طلا و جواهر رشد طلا به دلیل افزایش قیمت نرخ ارز است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 550 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 424 هزار و 900 تومان بوده است. همچنین در بازار امروز، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با قیمت چهار میلیون و 380، دو میلیون و 480 و یک میلیون و 555 هزار توان داد و ستد شده است.

به گفته محمدولی، سکه گرمی امروز با قیمت 794 هزار توان معامله شده و قیمت هر مثقال طلای 17 عیار نیز به یک میلیون و 840 هزار تومان رسیده است. همچنین هر انس طلای جهانی به 1330 دلار رسیده که حدود چهار دلار نسبت به دیروز افزایش یافته است.

بانک‌هابدهکارتر از گذشته

در روزهای گذشته میزان بدهی دولت به بانک مرکزی منتشر شد که با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود که در نهایت رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که افزایش حجم بدهی دولت به بانک مرکزی در چارچوب قانون رخ داده است، اما در سوی دیگر بازار پولی و مالی کشور بحث بدهی بانک ها به بانک مرکزی مطرح است و این موضوع از اهمیت بسیاری در اقتصاد کشور و نظام بانکی برخوردار است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی کشور، مانده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آذرماه سال جاری با افزایش 32.5 درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته به 149 هزار میلیارد تومان و مانده این بدهی در ماه مشابه سال گذشته 113 هزار میلیارد تومان بوده است.

ایرانی‌ها چقدر بنزین مصرف می‌کنند

در روزهای گذشته با راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید بنزین کشور به میزان دو برابر افزایش یافت، اما نکته قابل توجه آن است که مصرف کشور چه میزان است، بررسی‌ها نشان از آن دارد که در سال 1397 میانگین مصرف بنزین روزانه 87 میلیون لیتر و میانگین تولید در بهمن ماه سال 1397، روزانه 103 میلیون لیتر بوده است که این ارقام به گفته معاون وزیر نفت، نشان‌دهنده فاصله مطلوب تولید و مصرف است و به پایداری تولید و ذخیره‌سازی بنزین در کشور انجامیده است.

بازنشستگان ماندگار می‌شوند؟

در ماه‌های اخیر بحث منع به کارگیری بازنشسته‌ها یکی از بحث‌های روز کشور بود که قوانین آن بنابر شرایط و اتفاقات تا حدودی دستخوش تغییر شد و حتی برخی افراد برای آنکه برسر کار بمانند به دوران جبهه خود رجوع کردند و جای سؤال بود که چگونه جانباز 60 درصد می‌توانند سمت‌های سنگین و فیزیکی را بر عهده بگیرد.

اما در آخرین تغییرات انگار قرار بر آن است تا قوانین تا حدودی تعدیل شود تا افرادی که جایگزینی برای آنها وجود ندارد بر سر کار بمانند، اما سؤال مهم آن است که عمر انسان روزی تمام می‌شود و مطمئناً دیگر نمی‌توان از این دست افراد استفاده کرد، پس به نظر می‌رسد مجلس و دولت باید شیوه دیگری را در پیش بگیرند تا در حال بهره مندی از تجربه افراد بدون جایگزین، افراد دیگری توسط این دست انسان‌ها تربیت شوند.

افزایش حقوق کارگر شاید زمانی دیگر

کارگران زحمتکش و کم درآمدترین قشر جامعه محسوب می‌شوند و در عین کار و تلاش بسیار به نظر می‌رسد آنطور که باید هوای آنها را ندارند. این گفته در حالی مطرح می‌شود که یک مقام مسئول کارگری با اشاره به برگزار نشدن جلسات دستمزد شورای عالی کار در یک ماه باقی مانده به پایان سال 97، از احتمال موکول شدن تعیین دستمزد کارگران به سال آینده خبر داد.

توزیع گوشت مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری تا پایان عید

اخبار گوشت و مرغ انگار تمامی ندارد، زیرا پای مرغ و گوشت تنظیم بازار حتی به نمایشگاه‌های بهاره که خود قدم نو رسیده محسوب می‌شوند، باز شده است. با این حال آخرین اخبار حکایت از آن دارد که مرغ و گوشت تنظیم بازاری تا پایان تعطیلات وروز عرضه می‌شود. در این زمینه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از افزایش حدود 25 درصدی واردات نهادهای تولید شامل ذرت، کنسانتره سویا و جو در سال جاری خبر داد و گفت: توزیع گوشت مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری گرم و منجمد تا پایان تعطیلات نوروزی با نرخ مصوب ادامه خواهد داشت که در این میان، تنها گوشت منجمد گوساله در قالب محصول تنظیم بازاری در گروه‌های هدف توزیع می‌شود.

نظرات
  • 0 نظر