یک مقام مسوول مطرح کرد

احداث 46 واحد بخار در نیروگاه‌های کشور

  • 1399/05/22 13:07:39
  • 0 نظر
  • 456
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 223080

به گزارش فبنا، به نقل از وزارت نیرو، حمید سرداری، هدف از اجرای طرح‌های بیع‌متقابل را تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی با اضافه کردن بخش بخار دانست و گفت: با توجه به مجوزات دریافت شده در قالب قانون بودجه سال 92 و 93 عملیات اجرایی احداث بخش بخار در 9 نیروگاه کشور آغاز شده است. بر همین اساس در نیروگاه‌های پرند، کاشان، سبلان، فردوسی، عسلویه، چابهار، ارومیه، رودشور و جهرم تعداد 21 واحد بخار 160 مگاواتی در دست احداث است که از این تعداد 18 واحد در قالب قراردادهای بیع‌متقابل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون واحدهای یک نیروگاه کاشان، عسلویه، ارومیه و واحدهای یک تا سه نیروگاه پرند و نیز واحدهای 1 و 2 جهرم به شبکه سنکرون شده‌اند، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم تا پایان امسال نیز واحدهای اول نیروگاه فردوسی و سبلان و واحد سوم نیروگاه جهرم هر یک به ظرفیت 160 مگاوات وارد مدار شوند.

مجری طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: با افتتاح طرح‌های یاد شده مجموعاً امسال 960 مگاوات واحد بخار جدید به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهند شد.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه افتتاح هر یک از این واحدها سالانه موجب صرفه‌جویی 250 میلیون مترمکعبی در مصرف سوخت گاز می‌شود، اضافه کرد: مجموعاً احداث 46 واحد بخار در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون عملیات اجرایی در 21 واحد دارای پیشرفت مطلوبی بوده و مقدمات آغاز عملیات و اجرای 25 واحد جدید نیز در حال انجام است. با اجرای این طرح‌ها حدود هفت هزار و 500 مگاوات توان تولیدی برق کشور بدون مصرف سوخت افزایش یافته و سالانه بیش از 12 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

مجری طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه تمهیدات آماده‌سازی برای احداث واحد بخار در نیروگاه‌های خصوصی شاهرود، سمنان، علی‌آباد، زاگرس، سلطانیه و خلیج‌فارس در حال انجام است، گفت‌: همچنین این اقدامات در نیروگاه‌های دولتی حافظ، جنوب اصفهان، شهیدکاوه، گنو، ایرانشهر و ماهشهر نیز در حال پیگیری است. در این میان نیروگاه‌های ایرانشهر و ماهشهر در قالب مشارکت‌های عمومی و خصوصی در حال پیگیری است و مقدمات مناقصات آن‌ها نیز در حال انجام است تا از طریق مناقصه فعالیت‌های مربوط به این بخش آغاز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: زمانی که واحدهای بخار در قالب قراردادهای بیع‌متقابل وارد مدار می‌شود، بر اساس تعهد دولت بایستی سوخت صرفه‌جویی شده و یا معادل ارزش آن به منظور بازگشت سرمایه در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد. خوشبختانه سال گذشته موفق شدیم از محل قانون بودجه بازپرداخت مربوطه را برای پروژه نیروگاه پرند آغاز کنیم و امسال نیز در قالب بند "و" تبصره یک قانون بودجه اعتباراتی برای بازپرداخت منابع سرمایه‌گذاران از طریق وزارت نفت برای سوخت صرفه‌جویی دیده شده است.

مجری طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه آئین‌نامه اجرایی این مهم ابلاغ شده است، ادامه داد: این اقدام قدم بسیار بزرگی برای پیشبرد طرح‌های بیع‌متقابل است و امیدواریم از این محل بتوانیم سوخت صرفه‌جویی شده در پروژه‌های سنکرون شده را تحویل بدهیم.

این مقام مسؤول با اشاره به پروژه مهم شرکت برای اصلاح سازوکار انعقاد قرارداد، بازنگری در قراردادهای موجود و تأمین مالی پروژه‌های نیروگاهی بیع‌متقابل، گفت: با اجرای این طرح موفق شده‌ایم پروژه‌ای این بخش را وارد قانون بودجه کنیم و قدم بزرگی در راستای اصلاح این سازوکار برداشته‌ایم. در صورت عملیاتی شدن این اقدام امیدواریم قراردادها را در این راستا اصلاح و برای پروژه‌های بعدی با خیال راحت‌تری زمینه ورود سرمایه‌گذاران در حوزه پروژه‌های بیع‌متقابل و بازگشت سرمایه از محل سوخت صرفه‌جویی شده را فراهم کنیم.

نظرات
  • 0 نظر