بررسی تغییرمالکیت های هفتگی از تداوم حمایت سهامداران عمده خبر می دهد؛

ثبت خالص خرید 4.4هزار میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی ها

  • 1399/08/09 11:14:57
  • 0 نظر
  • 299
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 268300

به گزارش فبنا، ، بررسی روند جابجایی ها در هفته ای که گذشت نشان می دهد که سهامداران عمده در تمامی روزهای هفته در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع بیش از 4 هزار و 460 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام بازیگران خرد به پرتفوی خود منتقل کردند.

 بازیگران بورسی در نخستین روز معاملاتی هفته به خرید و فروش سهام پرداختند و در نهایت این حقوقی ها بودند که خریدهای بیشتری را ثبت کردند و 740 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کردند. پس از تعطیلی روز یکشنبه، در حالی بازار روز دوشنبه با کاهش بیش از 37 هزار واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید که در این روز بیشترین میزان خرید حقوقی ها در مقیاس هفتگی به ثبت رسید. به طوریکه سهامداران عمده در مجموع بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند.

جابجایی ها در روز سه شنبه نیز همچنان در زمین حقوقی ها بود و در این روز بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه از معامله گران منتقل شد. در نهایت نیز آخرین روز کاری هفته با خالص خرید 1.1 هزار میلیارد تومانی حقوقی ها پایان یافت. به این ترتیب برآیند جابجایی ها در طول هفته، انتقال بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را به دنبال داشت.

حقوقی ها چه سهامی خریدند؟

رصد صنایع مورد توجه بازیگران بازار سهام نشان می دهد که در هفته گذشته گروه فلزات اساسی، بیشترین توجه را از سوی معامله گران حقوقی کسب کرد. به طوریکه در مجموع حدود یک هزار و  300 میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور، به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس ایران قرار داشت. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در نماد «فولاد» به 630 میلیارد تومان و در نماد «فملی» نیز به 510 میلیارد تومان رسید. البته دو نماد مزبور هفته گذشته را با نوسان منفی قیمتی سرکردند. این در حالی است که در گروه مزبور «فجر» در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت و حدود 6 میلیارد تومان از سهام مزبور به سبد سهام حقیقی ها منتقل شد.

در ادامه این روند خرید سهام گروه بانکی قرار داشت، به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در این گروه به 960 میلیارد تومان رسید که دو نماد بانک ملت و بانک صادرات بیشترین حمایت را در این گروه به خود اختصاص دادند. به طوریکه حدود 380 میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «وبملت» به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. در همین راستا خالص خرید حقوقی های «وبصادر» نیز به 360 میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین خرید معامله گران حقوقی در نماد پالایش نفت بندرعباس بود. به طوریکه حقوقی های «شبندر» بیش از 260 میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. «شپنا» نیز با ثبت خالص خرید 107 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این گروه بود.

سهامداران عمده در میان نمادهای خودرویی نیز، خریدهای قابل توجهی در نماد ایران خودرو داشتند. به طوریکه در نهایت 160 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی «خودرو» جابجا شد.

رصد خریدهای معامله گران حقیقی

بررسی خریدهای سهامداران خرد در این هفته نیز نشان می دهد که گروه کاشی و سرامیک با محوریت نماد کاشی حافظ در کانون توجه این معامله گران بود. به طوریکه از خالص خرید 5.6 میلیارد تومانی حقیقی ها در این گروه، تمامی معاملات به «کحافظ» تعلق داشت.

در همین راستا بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد رادیاتور ایران بود. به طوریکه «ختور» با انتقال حدود یک هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. خوراک دام پارس نیز با خالص خرید 7.5 میلیارد تومانی، از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران خرد در این هفته بود.

نظرات
  • 0 نظر