کرونا با سرمایه گذاری خارجی چه کرد؟

  • 1399/08/13 21:10:05
  • 0 نظر
  • 737
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 269089

به گزارش فبنا، براوردها نشان می‌دهد که میزان سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست سال 2020 در مقایسه با نیمه دوم سال 2010 حدودا 50 درصد کاهش یافته است. بر این اساس کل سرمایه گذاری خارجی انجام شده در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، 364 میلیارد دلار بوده که پایین‌ترین عدد از سال 2013 تاکنون به شمار می‌آید.

اتاق بازرگانی وضعیت سرمایه گذاری خارجی به تفکیک دو فصل نخست سال 2020 را نیز منتشر کرده که بر این اساس در سه ماه نخست سال جاری، سرمایه گذاری خارجی 41 درصد و در سه ماه دوم، 39 درصد کاهش یافته است.

در میان کشورهای توسعه یافته که بیشترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی را دارند نیز، جریان ورود سرمایه کاهشی 74 درصدی داشته است که در این میان بیشترین کاهش ثبت شده مربوط به ایالات متحده آمریکا بوده است. همچنین، در این مدت میزان سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی سوییس، هلند و بریتانیا نیز به شدت کاهش یافته است. براوردها نشان می‌دهد که در این مدت تحت تاثیر شیوع کرونا، تمایل سرمایه گذاران برای کشف فرصت‌های جدید به شدت کاهش یافته است.

بررسی‌های موردی نشان می‌دهد که سرمایه گذاری خارجی در سال 2020، در روسیه منفی شده است و آمارها در کشورهایی مانند چین، هند، اندونزی، برزیل، ترکیه، لهستان و مکزیک نیز نشان از کاهش قطعی جذب سرمایه گذار جدید در ماه‌های گذشته دارد.

مقایسه آمارهای جذب سرمایه در هفت سال گذشته نیز نشان می‌دهد که عدد سرمایه گذاری خارجی در سال 2020 به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. بر این اساس بالاترین میزان سرمایه گذاری فصلی انجام شده در سال‌های اخیر به سه ماهه ابتدایی سال 2015 اختصاص دارد و بالاترین روند شش ماهه نیز در پایان سال 2016 و ابتدای سال 2017 به ثبت رسیده است اما با شیوع کرونا، هردو این روندها به پایین‌ترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده‌اند و با توجه به نامشخص بودن سرنوشت این ویروس در ماه‌های آینده، نحوه بازگشت سرمایه گذاری خارجی به شرایط عادی نیز معلوم نیست.

نظرات
  • 0 نظر