اعلام آمادگی ایران برای بازسازی بخش آب و برق آذربایجان

  • 1399/10/02 17:12:56
  • 0 نظر
  • 272
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 278775

به گزارش فبنا، رضا اردکانیان پس از دیدار با شاهین مصطفی‌اف - معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان - در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان وزیر نیرو برای بنده توفیقی بود که برای دومین بار در یک سال میزبان معاون نخست وزیر آذربایجان باشم.

وی با بیان اینکه زمینه ‌های همکاری متنوعی در حوزه آب و برق بین دو کشور وجود دارد، افزود: ما دو کشوری هستیم که یکی از پرسابقه‌ترین پروژه‌های بهره‌برداری از رودهای مرزی را در دنیا دارا هستیم و از سال آینده عمر بهره‌برداری از سد مشترک بر روی ارس بین ایران و آذربایجان به 50 سال می‌رسد که امیدواریم مراسم شایسته‌ای براساس معاهدات برگزار شود.

وزیر نیرو همچنین اظهار کرد: علاوه بر آن سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی و نیروگاه‌ برق آبی پروژه‌ها در حال اجرا و تکمیل هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس موافقت‌نامه دو کشور برای احداث سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی و نیروگاه برق آبی که در سال 1395به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده امیدواریم طبق توافقنامه در خصوص هزینه احداث و تکمیل پروژه‌ها به توافق برسیم.

وزیر نیرو گفت: در زمینه برق و انرژی مذاکرات خوبی با آقای شهبازوف - وزیر انرژی آذربایجان داشتیم، تمدید قرارداد مبادله انرژی موردتوافق قرار گرفت همچنین توسعه ارتباطات الکتریکی در دستور کار است.

وی ادامه داد: تصمیم بر این است که از طریق آذربایجان برق ایران با روسیه سنکرون شود در این رابطه مشاور معتبر ایرانی انتخاب شده و هر سه کشور به توافق رسیده‌اند و در زمینه هزینه اجرا نیز مشترکا تعهد شده است.

اردکانیان از اعلام آمادگی ایران برای بازسازی بخش آب و برق مناطق آزاد شده آذربایجان خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم در این زمینه مشارکت فعال داشته باشیم و شرکت‌های متعدد ایرانی جهت توسعه همکاری حضور خواهند داشت.

همچنین شاهین مصطفی اف - معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان - گفت: در حاشیه ارس ظرفیت‌های جدیدی در حوزه‌ آب، برق و کشاورزی به وجود آمده و همکاری در حوزه انرژی ثمره زیادی برای دو کشور خواهد داشت، بنابراین تاکید بر این است که پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و افتتاح شوند.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان اهمیت ویژه‌ای برای روابط با ایران قائل است و ما در راستای این روابط در سطح عالی‌ترین هیات سیاسی به ایران سفر کرده‌ایم تا روابط توسعه یابد، گفت: زمانی که ویروس کرونا طغیان کرده و در جهان مشکلاتی ایجاد کرده ما در سایه اراده سیاسی به ایران آمده‌ایم تا در زمینه همکاری مشترک بحث و بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موارد مهم بعد از تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و احیای اراضی، سفر رییس کمیسیون مشترک اقتصادی به تهران بود تا همکاری‌ها ارتقا یابد و این یکی از نشانه‌های اهمیت قائل شدن آذربایجان برای همسایگان خود به ویژه ایران است، تصریح کرد: جمهوری آذربایجان بعد از 30 سال اشغال اراضی خود توسط ارمنستان، بر اساس عدالت، قدرت سیاسی و نظامی اراضی اشغال شده را آزاد کرد.

وی با بیان اینکه نزدیک 30 سال است که 30 درصد اراضی کشور ما توسط ارمنستان اشغال شده بود، گفت: به رغم مذاکرات، بازپس‌گیری اراضی نتیجه‌ای نداد، بنابراین جمهوری آذربایجان مجبور به راه‌حل نظامی برای احیای اراضی خود شد.

به گفته وی پیروزی در این جنگ در سایه وحدت مردم آذربایجان، رشادت ارتش و تدبیر رییس جمهور آذربایجان بود.

وی با بیان اینکه همچنین این پیروزی در سایه حمایت کشورهای دوست ما بود و خوشحالیم که ایران در بین این کشورهای دوست قرار دارد، اظهار کرد: از اولین روزهای مناقشه، ایران از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و حمایت خود را اعلام کرده است تا آذربایجان حاکمیت خود در برابر اراضی اشغال شده را احیا کند و شرایط جغرافیایی جدید با صلح و ثبات به منطقه آورده شود.

وی با اشاره به همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی گفت: در هفت سال گذشته تفاهمات خوبی با ایران در مورد سنکرون شبکه الکتریکی ایران، آذربایجان و روسیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان به ایران برق صادر می‌کند و زیرساخت لازم انجام شده است، گفت:‌ در پروژه‌های متفاوت همکاری نزدیک داریم که یکی از آنها سد و نیروگاه خداآفرین و قیزقلعه‌سی است. ما اعلام کردیم اراده ما در اتمام هر چه سریعتر پروژه‌ها است.

مصطفی‌اف با بیان اینکه رود ارس میراث مشترک دو کشور است و پروژه‌های زیرساختی در این حوزه در خدمت منافع و زمینه همکاری دو کشور خواهد بود، گفت: در سفر الهام علی‌اف به نوار مرزی در مرز مشترک ایران و آذربایجان این منطقه به عنوان مرز دوستی معرفی شد بنابراین ما باید همکاری‌ها را گسترش داده و مرز دوستی را به عنوان نمونه به جهان نشان دهیم.

به گفته وی در حاشیه ارس ظرفیت‌های جدیدی در حوزه‌ آب، برق و کشاورزی به وجود آمده و همکاری در حوزه انرژی ثمره زیادی برای دو کشور خواهد داشت بنابراین تاکید بر این است که پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و افتتاح شوند.

نظرات
  • 0 نظر