سنگ آهنی‌ها خام فروشی می‌کنند؟

  • 1398/09/15 16:50:04
  • 0 نظر
  • 781
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 105221
- اخبار اقتصادی -

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه فعالان بخش معدن ترجیح می‌دهند محصولات خود را با ارزش افزوده بالا و ضمن تبدیل به کالای نهایی به فروش برسانند تا هم درآمد آنها و هم سطح توسعه و اشتغال این بخش افزایش پیدا کند، اظهار داشت: اما باید به صورت روشن مشکلات معدن کاران به ویژه سنگ آهنی‌ها بازگو و برطرف شود؛ چندین سال است مدام به سنگ آهنی‌ها می‌گویند چرا شما به جای تأمین بازار داخل تمرکز خود را به صادرات انجام داده‌اید، باید در پاسخ به این موضوع گفت، تولیدکننده باید با ذخایر مازاد خود چکار کند، طبیعی است که بخشی از این ذخایر باید صادر شود. به عنوان نمونه استرالیا خود یکی از ذخایر بالای سنگ اهن را دارد که بخش زیادی از آن را صادر می‌کند چرا که نیاز بازار داخل تأمین شده است.

وی با اعلام اینکه باید مشوق لازم برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی بوجود آید، تصریح کرد: امروز با مانع تراشی‌های متعدد سرمایه‌گذاری در بخش معدن کاهش پیدا کرده است این درحالی است که باید این حوزه به صورت زنجیره‌وار مورد توجه سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد تا مبادا با اعمال یک سیاست غیرکارشناسی در یک بخش کل زنجیره با مشکلات زیادی روبرو شود.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تأکید براینکه براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در 5 ماهه نخست امسال میزان تولید سنگ آهن بیش از نیاز بازار داخلی بوده است، گفت: طبیعی است که در این شرایط تولیدکننده به فکر صادرات این محصولات باشد، البته توجه کنید در حال حاضر صادرات یک ریسک بزرگ برای صادرکننده به شمار می‌آید چرا که در انتقال پول و هزینه قیمت تمام شده باید دردسرهای زیادی را متحمل شود. اما سوال اینجاست چرا تولیدکننده ترجیح می‌دهد این دردسرها را به جان بخرد و سنگ آهن را صادر کند.

شکوری افزود: برای پاسخ به این موضوع باید گفت دخالت دولت در قیمت‌گذاری زنجیره باعث شده تا قیمت فولاد در بورس کنترل شود. این تصمیم عاملی شده تا قیمت‌ها مطابق با قیمت‌های جهانی عرضه نشود همین امر تولیدکنندگان فولاد را مجبور می‌سازد تا سنگ آهن را با قیمتی ارزان از تولیدکنندگان خریداری کند چرا که در نهایت نمی‌تواند قیمت فولاد خود را افزایش دهد. در این شرایط که تولیدکننده با قیمتی ارزان باید محصول خود را به فولادی ها عرضه کند طبیعی است که ترجیح دهد محصول را صادر نماید.

وی با اشاره به اینکه ما مازاد تولید را صادر می‌کنیم و به هیچ عنوان کسری در بازار داخلی نداریم، گفت: دولت باید در این شرایط پاسخ دهد اگر ما نمی‌توانیم صادر کنیم چرا مجوزها بیش از نیاز بازار صادر می‌شود. اگر دولت خواستار صدور مجوزها بیش از نیاز بازار است بیاید سنگ آهن را به صورت تضمینی خریداری کند یا کارخانه‌های کنستانتره و کندله مازاد تولید را از سنگ آهنی‌ها بخرند که این موضوع با توجه به کمبود نقدینگی در کارخانجات قابل اجرا نیست.

چرا سنگ آهنی‌ها تمایل به صادرات دارند؟

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با انتقاد از اینکه چرا به سنگ آهنی‌ها می‌گویند شما خام فروشی می‌کنید، گفت: ما به هیچ عنوان خام فروشی نمی‌کنیم بلکه مازاد تولید را صادر می‌کنیم. چرا می‌گویید نیاز کشور را سنگ آهنی‌ها صادر می‌‌کنند؟

شکوری با انتقاد از اعمال عوارض بر صادرات مواد معدنی از جمله سنگ آهن، گفت: قیمت‌گذاری‌های دستوری عاملی می‌شود تا ما محصولات خود را به قیمت ارزان خریداری کنیم از آن طرف نمی‌توانیم با اعمال عوارض محصولات مازاد را صادر کنیم. آقایان به ما بگویند در این شرایط سنگ آهنی‌ها باید چکار کنند.

قیمت‌های دستوری و عوارض صادراتی کالا را ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رساند

وی ادامه داد: معاونت معدنی وزارت صنعت مدعی است قیمت‌گذاری دستوری و اعمال عوارض عاملی می‌شود تا محصولات به قیمت ارزان در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد این درحالی است که قیمت ارزان فولاد عاملی شده تا عده‌ای خاص در بازار محصولات ارزان را خریداری و در نهایت کالاها را با قیمتی گران در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. در بخش عوارض نیز قدرت چانه‌زنی از صادرکننده گرفته شده و حتی همین موضوع باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش معدنی در کشور شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با طرح این پرسش که قرار است ما 55 میلیون تن فولاد تولید کنیم به من بگویید ما چگونه می‌خواهیم با این همه مشکلات در بخش سنگ آهن 162 میلیون تن سنگ آهن تولید کنیم؟ تصریح کرد: ما در یک جلسه با وزیر صنعت تمام مشکلات را بازگو کردیم و او نیز قرار شد این موضوعات را بررسی کند. اما هنوز هیچ تصمیمی برای سنگ آهن اعمال نشده و هر روز مشکلات این حوزه افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر