نفت؛ متهم اصلی سقوط

  • 1399/08/11 10:01:16
  • 0 نظر
  • 459
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 268630

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، آمریکا در حالی پنجمین هفته متوالی افزایش تعداد حلقه های نفت را پشت سر گذاشت که به عقیده کارشناسان، این روند، حاکی از افزایش تولید نفت در آینده است. به این ترتیب بدترین ماه طلای سیاه در اکتبر ثبت شد.

از سوی دیگر، دو شاخص اصلی نفت در ماه گذشته میلادی (اکتبر) ضعیف‌ترین عملکرد قیمتی را از ماه مارچ (اسفند 98 و فروردین 99) رقم زدند، چراکه موارد ابتلا به کرونا به خصوص در اروپا و آمریکا به شدت بالا رفته و چشم‌انداز مصرف سوخت تیره‌تر از قبل شده است.

بر این اساس، نفت خام آمریکا در اکتبر 11 درصد و شاخص برنت 10 درصد کاهش را به ثبت رساندند و روز جمعه به ترتیب با قیمت‌های هر بشکه 35.79 و 37.94 دلار معامله شدند.

با این حال، عمده عملکرد منفی نفت مربوط به هفته گذشته بود که طی آن وست تگزاس10.2درصد و برنت 9 درصد کاهش یافتند. محدودیت‌های سختگیرانه‌تر در عبور و مرور شهروندان، بازگشت تقاضای سوخت مخصوصا در بخش هوایی را تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که بهای نفت برای حدود چهار ماه در محدوده 40 تا 45 دلار بر بشکه نوسان می‌کرد و با وجود سطح بسیار پایین‌تر نسبت به ابتدای سال 2020، توانسته بود از شوک ماه آپریل که قیمت نفت آمریکا را به زیر صفر و برنت را به 16 دلار بر بشکه پایین کشیده بود، خود را برهاند.

در بازارهای سهام نیز شاخص‌های عمده بازارها در آمریکا تحت تاثیر سقوط سهام غول های فناوری نظیر اپل، آمازون، فیس بوک، توییتر، تسلا و مایکروسافت در کنار کاهش چشمگیر سهام شرکت‌های عمده اسلحه سازی و سقوط سهام توییتر روند هفتگی و ماهانه خود را با بازده منفی به پایان رساندند.

شاخص صنعتی داوجونز جمعه شاهد افت 0.6 درصدی بود و یکی از بدترین روزهای خود را سپری کرد. بازده هفتگی این شاخص نیز نشانگر سقوط 6.4درصدی آن است که بدترین عملکرد هفتگی آن از زمان اوج گیری آشفتگی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر در بازار محسوب می‌شود.

 روز جمعه گزارش عملکرد شرکت‌های حوزه فناوری ناامیدی‌های زیادی را به بازار تزریق کرد که در نتیجه سقوط سهام و شاخص‌ها رخ داد. اپل نیز پس از گزارش ناامید کننده عملکرد 3 ماهه‌اش در فروش تلفن‌های همراه و تاخیر در عرضه آیفون 12 شاهد 5.8 درصد سقوط سهام خود بود که ارزشی معادل بیش از 120 میلیارد دلار را برای همیشه از بین برد. اکسون موبیل، غول نفت و انرژی آمریکایی نیز سومین زیان متوالی ماهانه خود را به ثبت رساند و2.1 درصد ارزش سهام خود را از دست داد.

قیمت مس نیز هفته گذشته با افت بیش از یک درصدی مواجه شد و به بهای 6712 دلار در هر تن دادوستد شد. قیمت مس بعد از رشد قوی  اخیر خود،  ترجیح داد که در هفته گذشته کاری در روند اصلاح قیمتی به سر ببرد. قیمت سایر فلزات نیز با افت قیمت مواجه شدند. قیمت محصولات پتروشیمی و فولادی با رشد قیمتی همراه شدند. افزایش قیمت سنگ آهن و کاهش موجودی انبار فولاد، از چشم انداز قیمتی این محصولات حمایت کرده است. موجودی انبار فولاد چین در هفته گذشته، به کمترین مقدار طی 4 ماهه اخیر رسیده است. روی نیز افت 1.15 درصدی را ثبت کرد. در مقابل اما سرب و آلومینیوم هفته سبزی را پشت سر گذاشتند و به ترتیب شاهد رشد 1.8 و 0.3 درصدی قیمت بودند.

نظرات
  • 0 نظر