مزد 1400 هزینه سبد معیشت کمیته دستمزد را پوشش می‌دهد؟

  • 1399/12/16 10:34:14
  • 0 نظر
  • 263
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 319449
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دوهفته تا پایان سال باقی مانده است و بیش از 12 میلیون کارگر منتظر تعیین تکلیف دستمزد هستند. علاوه بر این بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز نگران از دستمزدی که جوابگوی هزینه ها و مشکلات آنها نیست.

 با وجود اینکه در هیچ کجای قانون ذکر نشده است. اما دستمزد بازنشستگان همان دستمزدی است که در شورای عالی کار برای کارگران تعیین می شود. یعنی دستمزدی که شرکای اجتماعی در شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون کار تعیین می کنند ملاک افزایش مزد, بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهد بود.

5 اسفند ماه سال 98 بود که سبد معیشت 99 کارگران به میزان 4 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شد و ملاکی برای تعیین مزد 99 قرار گرفت. اما دستمزد به آن میزان افزایش پیدا نکرد و در بهترین حالت یک کارگران با فرض دریافت کردن تمام مزایا حدود 3میلیون تومان درآمد دریافت میکند.

 امسال نیز در 4اسفند ماه جلسه کمیته مزد با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد و هزینه سبد معیشت کارگران به میزان  6میلیون و 895 هزار تومان تعیین شد و ملاکی برای ورود به جلسه شورای عالی کار شد.

 نمایندگان کارگری پیش از برگزاری جلسه تأکید داشتند که امیدواریم هزینه سبد معیشت زودتر تعیین شود تا بتوانیم برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران ورود کنیم. آنها اعتقاد دارند که موکول شدن تعیین دستمزد به روزهای آخر سال جامعه کارگری را نگران می کند و بهتر است که دستمزد هر چه زودتر تعیین تکلیف شود,‌اما آنطور که سخنگوی دولت گفته است امسال هم جلسه شورای عالی کار 29 اسفند ماه برگزار خواهد شد.

دوشنبه یعنی پس فردا, دومین جلسه شورای عالی کار تشکیل می شود و به عبارتی اولین جلسه رسمی درباره عدد و ارقام مزدی است.

دستمزد سال 99 کارگران با افزایش یکبار قیمت ها به حدی ارزش خود را از دست داد که این روزها کارگران برای زنده ماندن تلاش می کنند, از سوی دیگر با شدت گرفتن کرونا در سالی که گذشت بخشی از اضافه کار کارگران حذف شد و این خود باعث شد تا کارگران بیشتر از بیش با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند.

فرامرز توفیقی؛ رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار اواخر بهمن ماه درباره سبد هزینه خانوار گفت: هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه امسال نسبت به بهمن ماه 98حدود 3میلیون و 790هزار تومان بیشتر شده و پوشش سبد توسط دستمزد به38.47 درصد کاهش یافته است.

وی درباره عدد و رقم سبد معیشت از سوی کمیته دستمزد افزود: عدد 6میلیون و 895هزار تومان با محاسبات جامعه کارگری فاصله زیادی دارد اما ما برای رسیدن به اجماع و پذیرش روح 3جانبه گرایی شورای عالی کار، این عدد را پذیرفتیم.

یک کارگر در بهترین حالت 3میلیون تومان در سال 99با فرض دریافت تمام مزایا دریافت می کند. همین الان فاصله دستمزد و سبد معیشتی که کمیته دستمزد تعیین کرده است رقمی حدود 3میلیون و 895 هزار تومان است. آیا دستمزد 1400 به اندازه هزینه سبد معیشت افزایش می یابد؟

انتهای پیام/

 

نظرات
  • 0 نظر