ضرر 14 میلیارد دلاری تولیدکنندگان کانادایی از کمبود خط لوله

  • 1399/10/03 12:55:50
  • 0 نظر
  • 295
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 278928

به گزارش فبنا، نفت سنگین کانادا معمولا ارزانتر از شاخص قیمت نفت آمریکا معامله می شود زیرا تولید آن در خشکی محصور بوده و از بازارهای بزرگ فاصله دارد و با گریدهای نفتی مختلف مقایسه می شود. با این حال محدودیتهای خط لوله در پنج سال گذشته اختلاف قیمت نفت وسترن کانادین سلکت نسبت به شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را افزایش داده است.

تحقیقات شرکت آی اچ اس مارکیت نشان داد بدون محدودیت ظرفیت صادرات خط لوله، نفت سنگین وسترن کانادا در مقایسه با قیمت وست تگزاس اینترمدیت در فاصله سال 2015 تا 2019 می توانست حداقل سه دلار در هر بشکه بیشتر قیمت داشته باشد.

این به معنای آن است که تولیدکنندگان نفت سنگین آمریکا در پنج سال گذشته حداقل 14 میلیارد دلار از ارزش نفتشان را از دست داده اند. البته آی اچ اس مارکیت خاطرنشان کرده که این برآورد محافظه کاران بوده است.

اگرچه پروژه های توسعه خط لوله نفت با تاخیرها و شکایتها مواجه شده است اما تولید نفت کانادا در فاصله سال 2015 تا 2019 بیش از 700 هزار بشکه در روز رشد کرده و مشکل ظرفیت صادرات را حادتر از گذشته ساخته است.

این مشکل در پاییز سال 2018 که قیمت شاخص نفت کانادا در اکتبر و نوامبر به رکورد پایین 14 دلار در هر بشکه رسید و اختلاف قیمتش با شاخص نفت آمریکا حدود 50 دلار در هر بشکه شد، آشکارتر شد. دولت آلبرتا در اوایل دسامبر سال 2018 برای تقویت قیمت نفت سنگین کانادا کاهش تولید اجباری از ژانویه سال 2019 را اعلام کرد. آلبرتا اکنون این کاهش تولید اجباری را لغو کرده زیرا فضای کافی در خطوط لوله وجود دارد و در بحبوحه تقاضای کمتر در شرایط همه گیری ویروس کرونا، تولیدکنندگان پایینتر از ظرفیت تولید می کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوایل ماه جاری شرکت انبریج ساخت جایگزین خط لوله لاین 3 در مینه سوتا را پس از دریافت تمامی مجوزهای لازم آغاز کرد. لاین 3 یکی از امیدهای تولیدکنندگان نفت کانادا برای افزایش ظرفیت صادرات نفت است به خصوص که جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا احتمالا با پروژه خط لوله کی استون ایکس ال که از سوی ترامپ احیا شده بود، احتمالا مخالفت خواهد کرد.

نظرات
  • 0 نظر