مهر گزارش می‌دهد؛

آشتی قطر و عربستان در آسمان/ شرکت فرودگاه‌ها در سکوت خبری

  • 1399/10/16 15:13:16
  • 0 نظر
  • 302
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 291059

به گزارش فبنا، پس از آنکه 15 خرداد 96، ناگهان عربستان، بحرین، امارات و مصر شبانه ارتباط خود را با قطر و با دستور آمریکا قطع کردند، فرودگاه دوحه که می‌رفت تا به هاب پروازی بخشی از آسیا و شمال آفریقا تبدیل شود - که این موفقیت، به دلیل توسعه زیرساخت‌ها و همچنین ناوگان هوانوردی این کشور به دست آمده بود- ناگهان با مشکل پرواز ممنوع از آسمان چند کشور عربی مواجه شد که این اتفاق، زیان گسترده‌ای به شرکت‌های هواپیمایی قطری خصوصاً قطر ایر ویز واردکرد.

ورود قطر ایر ویز به آسمان ایران

یک مقام مسئول سابق صنعت هوانوردی تابستان امسال درباره شبی که قرار شد پروازهای قطری به جای عبور از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از آسمان ایران عبور کنند (خرداد 96) اظهار داشت: قطری‌ها همان شب از ایکائو درخواست داده بودند تا آسمان ایران جایگزین مسیرهای قبلی پروازی این شرکت شود؛ در همان زمان، عراق هم درگیر مبارزه با داعش بود و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) نوتام (اطلاعیه هوانوردی) در خصوص هشدار به شرکت‌های هواپیمایی تجاری برای عبور از آسمان عراق را صادر کرده بود.

وی افزود: ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری ایران درخواست اجازه عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورمان را داشت و ما مجبور شدیم شبانه، ظرفیت مرکز کنترل فضای کشور را افزایش دهیم که کار مشکلی بود؛ رئیس جمهور بعدها بابت تلاش شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی کشور و مرکز کنترل فضای کشور برای ایجاد مسیر هوایی امن، تقدیر کرد.

پیش از این سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از کسب درآمد 1700 میلیارد تومانی از محل پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 97 خبر داده بود که 14 درصد کمتر از سال 96 بوده است.

امیر قطر وارد ریاض شد / ‬خداحافظی مسافران قطرایرویز با مناظر زیبای زاگرس

رسانه‌های منطقه ظهر امروز مراسم ورود امیر قطر پس از حدود 4 سال قطع ارتباط میان این کشور با عربستان، به ریاض با استفاده از هواپیمای قطر ایر ویز را پخش مستقیم کردند.

تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با استقبال بن سلمان ولی عهد عربستان به فرودگاه ریاض پا گذاشت تا در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

سایت فلایت رادار 24 نیز از نیمه‌های شب گذشته و بامداد امروز، عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج را نشان می‌دهد.

با این حال هیچ یک از مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص انتقال پروازهای قطری به آسمان کشورهای همسایه و منطقه سخنی به میان نیاورده اند.

این در حالی است که اخیراً در هیئت دولت، آئین نامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ارائه تخفیف به شرکت‌های هواپیمایی خواهان عبور از آسمان ایران را به تصویب رسانده بود تا شرکت فرودگاه‌ها بتواند پیشنهادهای بهتر و جذاب‌تری به شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از آسمان کشورمان ارائه دهد.

به خصوص که عراقی‌ها که گفته می‌شود مسئولیت کنترل ترافیک آسمان خود را به یک شرکت انگلیسی واگذار کرده اند، با ارائه تخفیف‌های سنگین، توانسته اند بخش مهمی از بازار پروازهای عبوری از آسمان ایران را به سمت آسمان کشور خود هدایت کنند.

کاهش 72 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در 7 ماهه نخست 99

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تا کنون آماری از پروازهای عبوری ماه‌های آبان و آذر ماه منتشر نکرده؛ اما بر اساس آمار منتشره در 7 ماهه امسال که به دلیل شیوع کرونا و کاهش پرواز در دنیا، میزان پروازهای عبوری به شدت کاهش یافته بود، مجموعاً 52 هزار و 119 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام شد؛ در مدت مشابه سال 98 تعداد 184 هزار و 958 سورتی پرواز برقرار شده بود که نشان دهنده کاهش 71.8 درصدی پروازها عبوری در مدت مذکور است.

حذف پروازهای عبوری چه قدر به درآمدهای ایران ضرر می‌زند؟

پیش تر برخی خبرها، گمانه‌هایی مبنی بر احتمال کاهش 350 میلیون دلاری (حدوداً 4 هزار میلیارد تومانی) از درآمدهای ایران و شرکت فرودگاه‌ها با حذف آسمان ایران از بازار درآمدی پروازهای عبوری مطرح کرده بودند.

نظرات
  • 0 نظر