همتی تشریح کرد

برنامه بانک مرکزی برای تحقق شعار 1400

  • 1400/01/06 22:49:29
  • 0 نظر
  • 359
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 322299

به گزارش فبنا، عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: بانک مرکزی در راستای محقق کردن شعار سال 1400 و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب در ایام نوروز و در چارچوب وظایف قانونی خود اقدامات زیر را در اولویت خواهد داشت:

_ مهار تورم، با بهره گیری از ابزارهای سیاست پولی و نیز ارتقاء و تعمیق عملیات بازارباز. تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی هم در دولت، بودجه و هم در بخش سیاستگذاری پولی حاصل می‌شود.  

_ تقویت ارزش پول ملی، با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق، محدودکردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانک‌ها و تنظیم و اعمال محدودیت در خلق نقدینگی بانک‌ها. ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزادسازی منابع مسدود ارزی درخارج از کشور.

_ بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید. خصوصاً تاکید بر تأمین مالی زنجیره تولید و نیز محدود سازی بنگاهداری بانک‌ها.

_ ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش‌های بانکی و نیز بستن منافذ فساد در نظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق.

_ براساس مجموعه شاخص‌ها و در غیاب شوک جدید به اقتصاد ایران، به‌طور طبیعی سال 1400 با ثبات‌تر از سال 1399 است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم هم به مسیر بلندمدت خود برگردد. البته این بدان معنا نیست که احتیاط‌های لازم را درپیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.

 

نظرات
  • 0 نظر