معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

متوسط قیمت خانه در کشور 15.2 میلیون تومان

  • 1399/09/22 23:44:15
  • 0 نظر
  • 327
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 276777

به گزارش فبنا، وزارت راه و شهرسازی با این استدلال که اعلام قیمت مسکن، صرفا در تهران می تواند در بازار دیگر شهرها التهاب ایجاد کند از تیرماه امسال انتشار آمار قیمت و معاملات تهران را متوقف و اعلام کرد که در آینده آمار کشوری را بر اساس جزئیات شهرها و استانها منتشر خواهد کرد. با این حال بانک مرکزی به ارایه گزارشهای ماهیانه ادامه داد و در آبان ماه 1399 اعلام کرد که متوسط قیمت خانه در تهران به 27میلیون و 100 هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. البته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است که اگر آمار مناطق 1 و 3 را لحاظ نکنیم متوسط قیمت مسکن در تهران 20 میلیون تومان است. او پیش از آن هم به ایسنا گفته بود که در 25 استان متوسط قیمت مسکن کمتر از 10 میلیون تومان در هر متر مربع است.

به هر ترتیب محمودزاده، امروز در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: میانگین قیمت  خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در کشور 15 میلیون و 200 هزار تومان است. در این بین استانهای تهران و خوزستان به ترتیب بالاترین قیمت را دارند که علت افزایش غیرمنطقی قیمت خانه در خوزستان، سرمایه گذاری خارجی است.

وی ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی، وزارت راه و مرکز آمار ایران را ثبت کد رهگیری در دفاتر املاک دانست و گفت: در گذشته متوسط قیمت تهران در این گزارشها استخراج می شد اما بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استان ها را داشته باشیم.

محمودزاده همچنین اظهار کرد: مقایسه متوسط قیمت خانه در ایران و برخی شهرها در سایر کشورها، یکی دیگر از شقوق ساختار جدید است.

قیمت هر متر خانه در 26 استان زیر 10 میلیون تومان است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قصد داریم در انتشار آمار بازارمسکن به یک ادبیات مشترک برسیم، گفت: قیمت پایه شهر تهران که سابقا منتشر می شد اثر ذهنی تورمی را برای کل کشور ایجاد می کرد؛ در حالی که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در 26 استان زیر 10 میلیون تومان، 9 استان زیر 5 میلیون تومان، 3 استان بین 10 تا 15 میلیون تومان و فقط تهران بالاتر از 20 میلیون تومان است.

محمودزاده بالاترین رشد ارزش افزوده بخش مسکن را سال 1391 دانست و گفت: ارزش افزوده بخش مسکن در سال 1391 به عدد 8 رسید که بالاترین میزان خود بود.  در سال های 1397 و 1398 نیز شاهد رشد ارزش افزوده در بخش مسکن بوده ایم. بیشترین سرمایه گذاری در بخش مسکن 4200 میلیارد تومان بوده که سپس در سال های بعد این روند کند شد. البته در سال 1398 افزایش پیدا کرد. هم اکنون نیز با توجه به اقدامات انجام شده، شاهد افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن هستیم.

بالاترین بازدهی مسکن در سال 96

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازدهی مسکن در سال 1396 بالغ بر 159 درصد بوده که بالاترین رقم را طی سالهای اخیر داشته خاطرنشان کرد: در سال های 1397 و 1398 بخش مسکن به ترتیب از سود 65 و 60 درصد برخوردار بوده است.

وی سهم مسکن در هزینه خانوارهای شهری در سال 1398 را حدود 36 درصد دانست که بالاترین میزان طی سالهای گذشته بوده بوده است.

محمودزاده خاطرنشان کرد: از حدود سال 1388 روند قیمت مسکن در شهر تهران از حدود 1.2 میلیون تومان به عدد 27 میلیون تومان رسیده است. معاملات نیز در سال های 1397 و 1398 کاهش داشته که البته امسال خرید و فروش مسکن افزایش یافته است.

میانگین قیمت مسکن در تهران 27.8 میلیون تومان

وی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه 1399 را بالغ بر 27 میلیون و 800 هزار تومان دانست و گفت: در ماه گذشته قیمت مسکن در خوزستان 23.5 میلیون تومان، در استان فارس 11.4 میلیون، اصفهان 11.4 میلیون، زنجان 10.9 میلیون و استان مرکزی 10.2 میلیون تومان بوده است. همانطور که آمار توضیح می دهد بالاترین نرخ مسکن مربوط به استانهای تهران و خوزستان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: متوسط قیمت مسکن کشور در حال حاضر حدود 15 میلیون و 200 هزار تومان است.  در این رابطه فقط شهرهای تهران و اهواز عدد بالاتر از 20 میلیون تومان داشته اند؛ از سوی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد متوسط قیمت مسکن 3.2 میلیون تومان در هر متر مربع است که کمترین رقم در کشور محسوب می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از دلایل افزایش متوسط قیمت مسکن در خوزستان را ورود سرمایه های خارجی از کشورهای مختلف به این استان دانست و گفت: در منطقه یک و سه شهر تهران نیز میانگین قیمت بالاتر از 50 میلیون تومان است که نشان می دهد قیمت درمنطقه یک تقریبا 5 برابر منطقه 18 بوده است.   اگر این مناطق را از آمار خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن در پایتخت به حدود 19 میلیون تومان می رسد.

وی با بیان اینکه بین قیمت مسکن در خوزستان با شایر استان های کشور فاصله جدی  دیده می شود، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که افزایش قیمت مسکن برای استان خوزستان چه پیامدهایی دارد و حوزه های سیاستی و پژوهشی چه اقداماتی باید در این خصوص انجام دهند.

محمودزاده درباره علت تفاوت جزئی آمار بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی گفت: این موضوع به چگونگی ویرایش آمار و اطلاعات مربوط می شود. برآورد تحولات قیمت مسکن بر حسب دلار نشان می دهد بالاترین قیمت مسکن به دلار مربوط به سال 1387 با حدود 2244 دلار بوده است. در آبان ماه امسال قیمت دلاری مسکن 1024 دلار بوده که متاسفانه کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت مسکن در کشور شده است.

محمودزاده اظهار کرد: قیمت مسکن در ایران تقریبا با ترکیه و مصر برابری می کند؛ در حالی که درآمد سرانه ایرانی ها بالاتر از مصر و لبنان و پایین تر از ترکیه است.

نظرات
  • 0 نظر