فضای سبز شهر تهران حدود 180 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند

  • 1399/06/12 20:03:52
  • 0 نظر
  • 311
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 237384
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت نیرو و شهرداری تهران اظهار داشت: این تفاهم‌نامه بخشی از سند سازگاری با کم آبی است که برای همه استان‌ها تهیه که در آن منابع و مصارف آب و فاضلاب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و آب آشامیدنی مشخص می‌شود.

وی افزود: این سند پس از تصویب در کارگروه به امضای مشترک دو معاون رئیس جمهوری و 5 وزیر کابینه خواهد رسید.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد: برای آبیاری فضای سبز شهر تهران حدودا کمتر از چهار درصد از پساب استفاده می‌شود که حدود 7 میلیون متر مکعب است و اگر این گونه پیش می‌رفتیم و این تفاهم‌نامه صورت نمی‌گرفت در افق 1410 باید 218 میلیون متر مکعب از محل منابع آبهای زیرزمینی شهر تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شد.

وی همچنین از پیشرفت فیزیکی حدود 68 درصدی طرح جامع جمع‌آوری فاضلاب شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح در زمان حاضر حدود 250 میلیون متر مکعب در سال خروجی پساب دارد که با بهره‌برداری تصفیه‌خانه "فیروزبهرام" در سال جاری، پساب خروجی شهر تهران حدودا به 450 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی گفت: این بخشی از 778 میلیون متر مکعب پساب خروجی نهایی در سال 1410 شهر تهران است.

وی میزان آب مصرفی برای فضای سبز شهر تهران را معاون ظرفیت دریاچه سد کرج عنوان کرد و گفت: به این معنا که یکی از سدهای پنجگانه شهر تهران را باید برای آبیاری فضای سبز شهر تهران می‌دادیم.

وی با یادآوری روند پیگیری‌ها در این باره بین شهرداری تهران و وزارت نیرو اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌نامه، چهار درصدی که هم‌اینک از محل پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران استفاده می‌شود به 60 درصد افزایش خواهد یافت‌.

تقی‌زاده خامسی گفت: شاه‌بیت این تفاهم‌نامه حفظ منابع آب‌های زیرزمینی و استفاده از پساب، مانند دیگر نقاط جهان است و به جای 218 میلیون متر مکعب در افق 1400 فقط 80 میلیون برداشت می‌شود که این هم قابل کاهش است.

وی همچنین از بهره‌برداری سامانه بزرگ آبرسانی از کرج به تصفیه خانه ششم در آینده نزدیک خبر داد که شامل 35 کیلومتر تونل و یک تصفیه خانه 15 متر مکعبی است.

وی افزود: این نویدی برای اهالی منطقه 22 تهران است که واقعا مشکل دارند و در قسمت 68 درصد پیشرفت فیزیکی طرح جامع هم عمده عقب ماندگی شهر تهران در منطقه 22 است.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر