وزیر نیرو اعلام کرد

آبرسانی سالم و پایدار به 11 هزار و 962 روستا

  • 1399/10/11 22:34:55
  • 0 نظر
  • 295
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 280409

به گزارش فبنا، به نقل از صدا و سیما، رضا اردکانیان در مراسم بهره برداری از 25 طرح آب و برق با حضور رئیس جمهور در سی و نهمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در آبرسانی به روستاها، گفت: 11 هزار و 962 روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه آبرسانی سالم و پایدار وصل شدند.

وزیر نیرو گفت: سد کانی سیب و شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی کرم آباد، از مهمترین طرحی است که امروز افتتاح می‌شود.

اردکانیان افزود: در پویش هر هفته الف- ب ایران، امروز طرح‌های مهمی در استان‌های آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل و اصفهان در بخش‌های آب و برق با دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود و مردم از نتیجه طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: وعده 250 طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب را علاوه بر طرح‌های روزانه به مردم داده ایم که از این تعداد با احتساب طرح‌های امروز تاکنون 190 طرح به ثمر رسیده است و تا پایان سال 60 طرح بزرگ دیگر به پایان می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: امروز در استان مازندران به 57 روستا با جمعیت 32 هزار و 660 نفر آبرسانی می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه در بحث آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم، افزود: در سال گذشته طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام و باعث شد تا منابع مالی، انسانی و تجهیزات یکپارچه شود.

وی گفت: تا امروز با احتساب 57 روستا، 11 هزار و 962 روستا با جمعیت بیش از 8 میلیون نفر در دولت کنونی به شرکت آبرسانی وصل شدند و تا پایان سال این جمعیت به 9.3 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

اردکانیان افزود: قبل از این دولت، به 900 هزار جمعیت روستایی آبرسانی شده بود که با احتساب آن، جمعیت بهره‌مند روستایی از آب شرب، به 10.2 میلیون نفر خواهد رسید که دستاورد بزرگ دولت است.

وی اضافه کرد: طرح‌های نیروگاهی مقیاس کوچک و بزرگ در استان‌های مازندران و اصفهان افتتاح می‌شود ضمن اینکه در استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی نیز برق رسانی به روستاها را داریم.

وزیر نیرو گفت: سد کانی سیب و شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی کرم آباد به وسعت 8 هزار و 400 هکتار، از مهمترین طرحی است که امروز افتتاح می‌شود. ضمن اینکه احداث شبکه اصلی، مأموریت وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی مشغول انجام شبکه‌های فرعی است که با اتمام آن آب بدست روستاییان می‌رسد.

اردکانیان افزود: در سد کانی سیب، 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است و قادر است در طول سال 600 میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را به دریاچه ارومیه واریز کند.

وزیر نیرو گفت: در 20 سال گذشته یعنی از سال 74 تا سال 93 با وجود بارش‌های متنوع به طور متوسط هر ساله 40 سانتی متر آب دریاچه ارومیه افت داشته است و اگر درمان شروع نمی‌شد دریاچه ارومیه درسال 96 خشک می‌شد.

وی ادامه داد: بر اثر فعالیت‌هایی که از سال 93 تاکنون آغاز شده، تراز دریاچه ارومیه، 71 سانتی متر بیشتر شد یعنی حدود 750 کیلومتر مربع وسعت دریاچه ارومیه افزایش یافته و حجم آب از 1.5 میلیارد متر مکعب به بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب رسیده است.

اردکانیان گفت: وظیفه ما رها سازی آب در دریاچه ارومیه بود و تاکنون 6 میلیارد و 133 میلیون متر مکعب آب برای تأمین حقابه محیط زیستی دریاچه ارومیه، رها کرده ایم.

نظرات
  • 0 نظر