کدام کشورها از لوازم خانگی ایرانی استفاده می کنند؟

  • 1399/07/26 08:37:55
  • 0 نظر
  • 279
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 245905
به گزارش فبنا، عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات مربوط به صادرات لوازم خانگی تا آخر سال ١٣٩٧ در دسترس است، تصریح کرد: کولر آبی یخچال و آبگرمکن کالاهای اصلی صادرات ایران هستند و سالانه و بسته به شرایط به طور متوسط 160 تا 170 میلیون دلار صادرات در صنعت لوازم خانگی انجام می‌شود.

وی همچنین عراق، افغانستان و ترکیه، پاکستان، امارات و اردن را مقاصد صادرات لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: با توجه به ملاحظات امنیتی ناشی از تحریم‌ها اطلاعات دقیقی از میزان صادرات در سال وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه در پاسخ به اینکه آیا با وجود مشکلات مربوط به تامین ارز و مواد اولیه و همچنین خروج برندهای خارجی از کشور امکان این میزان صادرات در سال جاری وجود دارد؟ تصریح کرد: صادرات یک مقوله جدا از بازار داخل است و اگر سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی تسهیلات لازم در زمینه بازگشت ارز انجام دهند و همچنین بازارهای صادراتی وجود داشته باشد، صادرات روال خودش را طی می‌کند. البته قطعا بازار داخل اولویت واحدهای صنعتی است.

به گفته وی به طور کلی با در نظر گرفتن توانمندی تولید کشور و نیاز بازار داخل صادرات سالانه 150 تا 160 میلیون دلار منطقی است.

به گزارش فبنا، اردیبهشت ماه امسال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از برنامه‌ریزی برای صادرات لوازم خانگی در سال جاری خبر داده و گفته بود که پیش بینی می‌شود که در سال جاری 160 میلیون دلار لوازم خانگی صادر شود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه تولید 11.6 میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری است، اما تقاضا در این بازار حدود 12.5 میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است. از طرف دیگر واردات کالاهای این بخش هم از سال 1397 و در پی محدودیت‌های ارزی ممنوع شد و در سال گذشته افزایش قاچاق کالا در پی ممنوعیت واردات و افزایش چشمگیر قیمت‌ها باعث شد که بالاخره  آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا در بخش لوازم خانگی اجرا شود. در این راستا از 15 دی ماه سال گذشته اعلام شد که اگر گروه‌های کالایی تعیین شده در بخش لوازم خانگی در سطح بازار دارای شناسه کالا نباشند، قاچاق تلقی می‌شوند.

نظرات
  • 0 نظر