هیبنا بررسی می کند

صرفه جویی در مصرف آب مجازی

  • 1398/04/22 11:07:46
  • 0 نظر
  • 649
  • منبع : پایگاه خبری بانک مسکن
  • کد خبر : 36682

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آب یکی از منابع مهم و حیاتی در زندگی انسان ها تلقی می شود و این تصور که انسان ها بتوانند بدون آب به این زندگی ادامه دهند، دشوار و به دور از ذهن است. انسان به شکل های گوناگون از این منبع حیاتی استفاده می کنند. به عنوان مثال در نوشیدن، پخت و پز و شست‌وشو معمولاً آب زیادی مصرف می‌شود، اما باید بدانیم که، در تولید غذا، کاغذ، لباس و تقریباً هر محصول دیگری از آب استفاده می‌شود .آب‌های آشکار و روان، گاهی باعث فراموشی بخش مهمی از آب می‌شوند که به عنوان آب پنهان یا مجازی مطرح است. این آب برای رشد، تولید و حمل و نقل محصولاتی است که از آنها استفاده می‌کنیم. آب پنهان یا آب مجازی را پرفسور تونی آلن در سال 1993 معرفی کرد و بررسی‌های انجام شده وی دراین‌باره بسیار مؤثر بوده است. تا آنجا که این موضوع، در سال 2008 برنده جایزه روز جهانی آب شد. حدود 65 درصد از آب مصرفی در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. بخش بسیار زیادی از آب‌های پنهان که حدود 70 درصد است از کشوری به کشور دیگر با ورود محصولات مختلف منتقل می‌شود. شاید زمانی که درباره کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آن حرف می‌زنیم، تنها به این نکته توجه کنیم که باید شیر آب را کمتر باز کنیم تا آب کمتری به هدر رود، اما باید بدانیم که می‌توانیم به‌طور غیرمستقیم هم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.
برای مثال، در تولید یک کیلو گوشت گاو به آب فراوانی نیاز است. برای رشد علف، تغذیه و آب آشامیدنی برای حیوان در طول زندگی و همچنین پردازش و بسته‌بندی گوشت، به آب فراوانی نیاز است. باید بدانیم که 17 هزار لیتر آب، برای تولید یک کیلو گوشت گاو استرالیایی مصرف می‌شود. البته مقدار آب پنهان که سازمان‌های مختلف برای تولید محصولات معرفی می‌کنند، اندکی متفاوت است، اما همه این ارقام نشان‌دهنده این مطلب است که تا مقدار آب زیادی برای تولید یک محصول نیاز است.
به عنوان مثال، در تولید یک قاشق برنج (280 گرم) در حدود 95 لیتر، یک تخم‌مرغ (230 گرم) 1250 لیتر، یک همبرگر در حدود 2400 لیتر آب و همچنین یک فنجان قهوه، حدود 140 لیتر آب مجازی استفاده شده است.
آب مجازی نشان می‌دهد که همه آب مصرف شده در محصول نهایی دیده نمی‌شود و فقط اندکی از آن در محصول نهایی یافت می‌شود.
لفظ مجازی به معنای غیرواقعی بودن آن نیست، بلکه همان آبی است که قبلاً به طور واقعی مصرف شده است، اما نشانی از آن در محصول نهایی دیده نمی‌شود.محققان عنوان کردند: برای تولید یک کیلوگرم گندم 1300 لیتر آب مصرف شده است و زمانی که این محصول به کشوری صادر می‌شود، به همراه آن، آب هم صادر می‌شود.هنگامی که کشوری اقدام به واردکردن گندم می‌کند، در واقع در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند و کشوری که کمبود آب دارد، می‌تواند با استفاده از این روش صرفه‌جویی، آب را برای دیگر اهداف ضروری استفاده کند. برای تولید یک برگ کاغذ A4، حدود 10 لیتر آب مصرف می‌شود و اگر بدون دلیل دو برگ کاغذ سفید را دور بیندازیم، در واقع 20 لیتر آب هدر داده‌ایم.پس صرفه‌جویی در هر ماده‌ای می‌تواند به نوعی صرفه‌جویی در مصرف آب باشد.
کشورها می‌توانند برای کاهش مصرف آب مجازی، محصولاتی که آب زیادی در فرایند تشکیل آنها استفاده می‌شود را تولید نکنند و از دیگر کشورها وارد کنند تا به نوعی در مصرف آب صرفه‌جویی شود. در واقع به منظور کاهش فشار بر منابع آبی، به طور غیر مستقیم آب را وارد و از این طریق بحران کم‌آبی را مدیریت کنند. همچنین باید در مصرف کالاهایی که مقدار آب زیادی مصرف کرده اند، صرفی جویی کرد.
کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن، در تلاش برای آگاهی بخشی و شناخت مدیریت مصرف آب است.

نظرات
  • 0 نظر